Učitelj

131

15. да знају гимнастичка и војна веџбања.

Ситница ! И за које се време то мора удубитиу детињу душу 2 Од половине Се:тембра до краја Маја. За осам месеци. Не, нема ни осам, јер треба одбити на бербу, на божитње и ускршње празникес 25 дана, а на остаде на редовне и нередовне празнике бар 40 дана. свега 65 дана, а то је два месеца. Остаје чистих шест „месеца рада у школи! Блажени су они, који верују, да се за тако кратко време, може темељно прећи опај материјал који је одређен програмом !

То је први камен за спотицање Но има нешто друго. Неће ни оно бити без важности.

Отворите ма коју педагогију, па ће те наићи на ове редове:

«Настава је лака: ај кад је почнемо у своје време; 0) кад се иде од општега ка поједином, в) од лакшега к тежему, г) кад се свестрано и полако иде даље. — Настава ће бити темељита : а) кад се свему положи стална оспова, 6ј кад се све оно што доцније долази ослања на оно што је било раније, гј кад је све уређено према дечијој моћи памћења, и разумевања.

„Не за школу већ за живот,» или уне за испит већ зл живот.“ = уНе треба брзати; мало али добро !< — Понављај ! Кереџпо езђ таабег и огипа.“

Како да се измире васпитна, начела, која горе исписасмо, ва захтевима званичних програма и распореда 2

Преоптеређеност, то је мана наше основне школе. А «чим се ђак у школи пресити, те му се убије воља за науком, крива је школа, па баш и опда (јест, јест, м онда) кад се поноси знањем својих ученика, пи кад се приликом јавних испита сви чуде њепом успеху«..:

удашто сте незадовољии 2 Немате узрока за то! Диван сте успех постигли: испит је испао сјајно: ево вам 5,“ — вели очарани г. надзорник,

Јест и праведно је ценио. ако је толико свестан да увиђа Улисове муке, на које ве меће учитељ. презајући с једне стране од прописаних програма, прописа и расписа, а с друге стране од своје педагошке савести.

Није ли ово модерна педагошка СОцила и Харибда!...

Тако сам мислио, а ево шта сам радио. Месеце : Октобар. Новембар, Децембар и Јануар употребио сам на обрађивање ових предмета: |

дож