Učitelj
167
облика који ћете исповедати; — пита Виљем Мајстер. — Све три, одговара шеф; јер њихова скупност чини праву релиђију.»
Међ овим чудноватостима налази се и неколико оп-
равданих идеја које су ушле у васпитање, на пример, корист која се има кад се песма меша са радом. «Код нав је, говораху учитељи, певање први степен моралног образовања; па и оно што ми научимо из морала и релиђије, научимо путем песме. Шта више, кад ми учимо децу да бележе на табли тонове које изражавају и да их спајају са текстом. који пишу одоздо, она постижу брже но што се то може мислити леп и ваљан рукопис. У једно исто време она вежбају и руку, и око и уво, и сазнавају важност геометрије и рачуна.» МЕ томе има нечега сличног са идејама И а вероватно је да га је овај и надахнуо.
Провинција је подељена на округе, према разним позивима. Има округ земљорадника, округ музичара, округ вештака. Изгледа да се човек налази у неком Фаланетеру (Фуријерова социјална ошитина). Неким особитим чудовиштем, поезија није обрађена сама за себе; лирска поезија спојена је са пластичким вештинама; а, драмска поезија је потпуно искључена, као у Платона. Треба, бити Немац, па да се озбиљно узме ова педагошка скица Гетеова, и да се потруди око објашњења и пропипавања тајне. Гете је био рад да игра улогу педагога, како би се допао укусу свога времена; он је држао, да ће у овим сликама наћи интересантне ствари, али, како изгледа, брзо се је уморио, јер је ову епизоду оставио недовршену. 'Он нас оставља, баш онда, када велики вођа намерава да резимује главну идеју овог чудноватог вас-
питањи ; и, како је он ућутао тада, то је свакојако с тога што није имао шта да каже.
Да бисмо попунили, ову историју, било би нужно, да, поред теоретичара, ствараоца система, пређемо и на практичне педагоге, који су, посвећени сасвим у дело, поправили метод у примени. Наш Речник износи нам