Učitelj

632

околности. што је у 309, наставник женскиње% — Опет кад погледамо на Ури, Швиц, Обвалден, Нидвалден, и др. неће ли дати оправдано, да и овако питање ставимо, да ли ови кантони стоје хрђаво са народним образовањем, што у истим је велики преценат учитељица 2 — На ово последње питање велдимо, да заиста ови кантони стоје хрђаво са народним образовањем, што имају доста учитељица, али то није с тога, што је женскиње неспособно, да врши дужност васпитавања; а тако исто има кантона, који имају 30. Та, 97% наставника мушки као Золотурн, Фрајбург и т. д. па ипак не стоје тако добро са народним образовање. У једном и у другом случају играју улогу други Фактори, те се стоји са 06разовањем хрђаво. Ти Фактори јесу духовне конгрегације.

Упоредимо ли становништво у Швајцарској, где је католицизам са оним, где је протестантизам видећемо оно исто што и у Германији; видећемо да је оно становништво у коме је протестантизам образованије од католичкога. Услед овога и изведен је закључак да протестантизам појачава просвећеност; да ли се овај закључак може узети као математичка. истина“ — Ми ово питање нећемо разрађивати, а само ћемо казати да је и код једне и код друге вероисповести основни принцип исти, да ако је католик у шеснаестом веку мисао, да се земља креће, називао безбожном, то су исто и протестанти (пастор Кнакој још у другој половини деветнаестог века, оснивајући се на библију тврдили. Умна надмоћност протестаната на спрам католика не долази од њихове вероисповести већ од чисто политичких прилика.

Протестански реформатори били су увек принуђени, да се у борби са папском влашћу опиру на светску власт, која се је такође трудила да свргне папски притисак. И тако кад су протестанти победили притисак папски падао је и држава се ослобођавала. испод црквеног туторства. У оваким околностима школа је губила карактер црквеног уређења и постајала је један државни завод. У католичким пак местима. није тако, у њима чланови духовних конгрегација Фигуришу још и данас у улози учитеља и у 05 оних који одржавају школу.

Ето у овоме, што изложисмо горе лежи узрок, што су протестански предели јачи са народним образовањем. Католички монаси и монахиње нису у стању да унесу живот у друштво ис тога је њихова педагошка радња мршава.

Католицизам сам по себи не утиче горе на народно образозовање, што се лепо види онде, где вуу католичким местима учзитељи световни људи. Тако н. пр. Женева са 51'4% католика —

заузимље друго место по народном образовању; Золотурн са 839.

чониз о а.

„4