Učitelj
70
тру. Њих нема обашка начињених. Оне су овде ма метру обележене овим цртама. Изброј ти гласио да видимо колико их има у метру! Покажи ти још једну ову прву малу меру! Ти покажи другу, итд. Дакле у једном метру колико има ових малих мера 2 Који је део од целог мет, ова једна мала мера2 (десети део). Зна ли ко како се зове ова мала мера (деси-метарј2 Кажи ти како се
зове! Њих неколико да кажу, инаписати на табли. У једном мет. има дм.! У 2, 3 8 итд. мет. колико је дм:%
За ово предавање треба спремити и неколико (преко 10 најмање) дрвета у величини десм. па позвати да од њих састављају метре. За тим питати: Колико би мет. саставио из 46 десм.2 Од куд знаш» (Отуд што у мет. иде по 10 дм.а овде има 4 пута по 10 дм.) Тако је! Треба видети колико је десетица у дм. толико ће бити читавих метара. Колико из 64 дм2 У 83 дм. кол. мет2 У 96 дм: кол. има мет. У 100 десмет. колико има метр Свуда нитати за објашњење.
Изађи Н. па измери сад клупу2 Колико је дутачка 2 Колико је свега дм.2 — Каже ти. (Прозвати неког из клупа). Изађп ти измери дувар довде (или цео): Колико је мет,. и кол. дм.% Кол, је то све у дам. Изађи ти те измери патос довде (или цео)! Кол. је да ми кажеш све у дм.% Колико је то све мет.2
Репетиција. Шта је то метар Шта се мери метром 2 На кол. је делова подељен мет.2 Како се зову ти делови7 Дакле, у 1 мет,
кол. имр десм. Колико је пута већи мет. од дм.2 А колико је пута мањи дм. од мет. Покажи које је овде дм Покажи ти итд.
Изаћи ти Н, да измериш дужину овог стола! Колпко је мет. дугачак Је ли баш потпуно толико мет. и дм. Или је још што претекло (Претекло јеј. Ако није, треба пре предавања измерити неку школ. ствар у којој ће бити и неколико см. Има ли у том претеку читав дм.5 Па како ћемо га измерити кад је мањи од дм.2 Мора имати нека мања мера и од дм.ј Шта ли значе те цртице између тих што одвајају дметрег |И оне означавају неку меру, а нису овде повучене“само да буле мет шаренији2) Е, њима ћемо да измеримо тај претек. Види за колико је цртица већи претек ! Или, колико је тих мањих мера иза дм.2 Сад покажи прстима свима колико је та мања мера! Ти М, изброј гласно колико има тих мањих мера у овом дм.! Ти Б. изброј у овом другом! Ти у трећем итд. Да не би људи морали увек овако да броје, ево овде је (а и на сваком другом мет. Забалежено кол. је где см код ових црта што одговарају дм. Ово показати и прочитати. Ко зна коко се зове ова мања мера од дм 2 (Сант. мет.) Кажи ти како се зове ова мања
мера2 Пошто ово име њих неколико изговоре, написати га на табли Кад кројач узима меру за аљипе, чим ће да измери оно што нема