Učitelj

107

се поставити та органска веза 2 Ми смо на ово питање већ и одговорили: треба у програм увести м обучавање деце у њиховим трађанским правима и дужностима.

2. Капшарлуци бесне и сатиру наш простији свет (сеоски.) И узрок овоме лежи у незнању сеоскога света својих права и обавеза као грађанина. И онда да ли би било лудо завести у програм сеоских школа обучавање у законима у колико то може сватити дете од 12—15 година Овим би се донекле и дигла важност основне школе код сеоског света ..... Ово је и новина, али зар Русија мора лаћати се само прежваканога ; зар Русијл не може бити ориђинална 2 —

Сад да разгледамо практичан део програма.

Казали смо да школа треба да је органски почетак, органски део социјалног живота. А, пошто се социјални живот не састоји искључиво из теоријских елемената, то се и школа не може само са тим задовољити, ако хоће да буде баш народња. И онај, који сврши основну шкољу, не треба, по свршетку исте да се осети беспомоћним у социјалном животу. Школа, дакле, треба да буде и почетак социјалног живота у практичном олношају.

· Овај принцип већ је изведен у одношају ка вишим заводима. Погледајмо на лекаре, агрономе, хемике, инжињере, архитекте и т. д. па ће мо се уверити. Па и учитељн се спремају теоријски о и практички. Самостални живот и за њих је наставак школског живота Код нас у Русији и у одношају ка женском полу усвојен је горњи принциџ: девојке код нас обучавају се и за кујну им за рад у руке и т. д. Мушкога, пак, школе спремају, поред осталога, и за писаре им т. д. а сувременост захтева, да се мушко спрема и за занатлију и за сеоско газдинство. —

Данашњи занати и данашње сеоско газдинство тражи јачу интелектуалност, но пређе. Зашто вемљиште код пасу Русији доноси мање плода, но Германској За ништа друго, но зато, што је наш мужик мало интелигентан. Знање ово, које нашем мужику недостаје треба дати. Но где се мисто може добитиг — Само голо читање књига не вреди; треба дубље позвавање нове системе. Упозна ли вељак још као дете, у школи, извесна газдинства, он ће их у доцнијем животу самосталном и практичном лримењивати, Последица увођења овог сеоског газдинства била би с једне стране подизање благостања, а с друге дизање значаја школе у народу,

Да је неопходно, да школа треба да спрема и раденика у занатлијском свету, већ је признато. Ено у Хемницу, Михаузену, Лиону и т. д. већ-постоје ткачке школе. Тамо се увидело, да у оделитој радџопици или Фабрици није могуће свестрано и основано изучити