Učitelj
ИЗВЕШТАЈ
господину министру просвете '.
~
Господине Министре,
Велики је број људи, и то људи, који се рачунају у образоване синове ове земље, а који данашње друштво сматрају као најбољи облик друштвени, па према томе и све установе у њему као пајбоље и најсавршеније. Гледајући тим умним очима на цело људско друштво они мисле, да је све, што постоји, најлешпе удешено; да је у њему све добро, све потаман.
Од овога гледишта није, на жалост, поштеђена ни данашња школска. система код нас, јер они сматрају данашњи школски систем, данашњу васпитну систему као нешто најбоље и за наше прилике и за наш народ. То се види јасно и по томе, што главне црте васпитног система код нас никако се и не мењају. Колико је до сада промењепо министар» просвете—- па шта је било2 Управо ништа: У Форми и ако је бидо какве незнатне промене — измене, а суштина, главне карактерне црте, не мењају се.
Нема сумње, да су недостаци нашег васпитног система, веа горње мишљење ухватило је дубока корена код наше интелигенције. Далеко би ме одвело, кад би овом приликом говорио 0 свима тим недостацима Моја је намера за овај мах друга. Ја, оћу да свратим пажњу г. Министра на један главни недостатак у
нашем школовању, у нашој настави и то на недостатак у основној настави.
лики,
Данас се свуда у образованом свету или заводе или су већ заведени ручни радови у мушкој основној школи, а код нас се једва на то и помишља. И док се код њих доследно сад изводи или је већ нзведена настава на темељу рада — дотле код нас нису у томе ни покушаји учињени. Код нас беше нешто друго, а то је, што с болом у души гледаше сваки искрени син ове земље, како се укрштавањем страначких интереса у нашој малој, али доста боглтој земљи, експлоатише наш млади живот о
5) Овај извештај о ручним раловима, поднео је Ј. М. Поповић, учитељ у Лесковцу г. министру просвете приликом предаје истих министарству на увиђај. Ур.