Učitelj

132 %и откупљивања и штампања дела потребних, — онда морамо водити рачун и о једном и о другом: да се прогресивни нут не крњи а а да се и држава не оштети.

Са појавом „Нови Буквар“ заиста се долази у опреку са државним издањем ове врсте. И одма сад настаје питање: како ће се: унети у школу овај буквар ако је бољи, а како ће се државни избацити, ако је гори 2

Другог излаза при овакој појави нема до: да се нова књига, (Буквар, читанка итд.) подвргне ревизији — прегледу — и ако се пађе да је ново дело заиста боље, да се" и оно откупи с тим: да се то ново дело не издзје на свет бар за годину дава, докле држава и остатак старог издања не распрода. Количину накнаде писцима новог дела, одређиваће Просветни Савет, чија је дужност, као најважнијег просветпог тела, да оцењује дела, која се уносе у школу и школску омладипу,

Овим путем не би се ни радницима на пољу књижевности“ на пут стајало, нити би држава била много оштећена.

И према свему овомс, никоме није забрањено пмсати књиге за: осн. и друге школе, кад Просвет. Савет у оцени има своје «вето« ако књига неваља. У осталом пи пигци, знајући за ову процедуру,.

неће никад писати дела, за које имају тек површно знање.

Кад смо ово питање: да ли се могу писати „књиге за школе у опште као уџбеници и поред држав. издања, — разрешили, опдада. пређемо на »Нови Буквар» и да по дужности речемо свој суд..

„Нови Буквар» има два. главна дела. Први је део прави буквар а други је пека врста мале читанчице. Ну, ради лакшег прегледа. поделићемо га на пет делова, и то:

1. Увод у буквар (осн. цртице);

2. део само рукописних писмена;

3. део рукописних и штампаних писмена ;

4. мала читанчица; и

о. пеколико врста великих и малих пивмена, за веџбање у писању.

Ми ћемо га према овој ситној подели и прегледати, пошто претходно речемо коју о најновијој појави при писању буквара код нас.

Стара школа није толико гледала на ова три педагошка начина: што брже, шго лакше и што боље при учењу писмености, већ, да постигне циљ, Није бирала ни "срества за то, па није чудо што је тада владала метода: »бубај“ а срество упрут.“ И временауке је прегазило начела старе школе и нова школа је одредила правилнији пут у томе. Она је према природном развитку човечи–

7