Učitelj
10
као да су им његова објашнења нејасна. А кад већ. до тога дође, онда је очигледно да се наставников аукторитет подвргава потпуној катастрофи. Лко наставник због сличних питања почне причу „04 Кулина бана“, тада се сам хвата у намештену замку, јер ученици нису желели саветовање, а омерали бу да се подмукло насмеју јадном наставнику, кога ће они изван школе претворити у парадоксалну карикатуру.) Тада ученици још енергичније и сложније вежбају своју разборитост да би навели наставника, да сам открије своје слабе стране, особито оне, које он пажљиво прикрива. И обично се дешава да се ученицима духовна паставникова надмоћност представља, у још сумњивијој Форми, но што је у самој ствари, Наставник који влада правим специјалним образовањем, ниуколико се неће унизити пред својим узеницима, ако призна да му је нека ситница непозната, или ако нема свог мишљења на неко питање, које није од ошштег значаја. Такав наставник сме не само искрено признати да не зна, но шта више, ниу колико се неће унизити, а«о усвоји неко ђачко објашнење, или ако јавно нагласи да ће ученици на такво питање добити одговор идућег часа, док се сам о томе извести или прочита. Овакав метод ни уколико не унижава наставниково знање и аукторитет, него напротив, улива ученицима мисао да је наука безконачна. Ученици, видећи наставника као личност добро образовану, виде да и он са тако васпитним знањем наилази на поједина питања, која не може објаснити без претходне спреме. За то се ђаци напослетку уверавају да један човек не може све знати и да сваки човек чини погрешке. Наставникову интелектуалну надмоћност ученици виде у брзини, којом он изналази сва потребна знања; у тачности којом он обрађује
1. Онакви примери особито се вешто практикују у нашим средњим школама у којма су ученици старији и активнији.