Učitelj

16

Одговарајући на нитање: како и чиме наставник може задобити љубав поверене му деце! Можемо рећи да наставник сам треба да је проникњут љубављу према деци ; треба даје са'децом дете, т. ј., да прима топло учешће у њиховом животу, да узајамно дели све њихове разговоре, жеље и наде, њихову радост и тугу, да казује деци шта га интересира, радује или ожалошћава, и да на тај начин отврива, деци свој дух, који треба да се сроди са ђачким Аухом. Дакле, очигледна, је штета, ако наставник крије од деце своје личне погледе и осећања. Љубав је моћно дисциплинарно средство тек тада, кад се паметно и тактично употребљава, а то ће рећи, да своју љубав према учени_ цима не треба износити на изложбу, не треба се упуштати у обично пријатељско изјављивање узајамних осећања, јер слични поступци увек порађају сумњу у искреност намере. И заиста, ако наставник само ради личног дичења игра улогу ђачког пријатеља, онда, ће се лаж пре или после открити и једанпут за свагда, затворити дечије срце. С тога ниуколико не грешимо, ако кажемо да би се благостање Српског народа на, куб увећало, кад би сваки наставнички утицај на ученике потицао из неисцрцимог извора искрене љубави према човечанству и домовини. — Кад је наставниково срце препуњено симпатичким осећањима, тада, су познате и све тајне ученичких осећања. Добар наставник вешто разликује тренутни осећај од укорењеног осећања, јер душевно стање учениково исто тако јасно види, као пластичку Форму довршене слике.

На овом месту сломенућемо и виши дисциплинарни метод за задобијање ђачке љубави. — У том случају потребно је да непосредно сви наставникови поступци и школски рад само по себи изазивају ученичку симпатију т. ]. кад се сами ученици прилагођавају и спајају са наставниковим осећањима, и. теже да се подигну у наставничку сфору, тада је наставник постигао иде-