Učitelj
19
да наставнику чине пријатност. Врло често бива да се ученици покоравају не сазнавајући одмах потребу и корис' наставниковог захтева, али ти исти ученици убедили су се раније да му треба веровати, јер је добар наставник више пута очигледно доказао да он њихову корист охвата много дубље итемељније, него и они сами. Врло често наставник одржава добру дисциплину саму својим присуством. Њему је излишно наређивати и претити. Довољно је само да се појави, па је уништио сваки неред. Ученика мами наставникова интелектуална надмоћност, (која их нехотице и безсазнавања примамљује) и на тај начин учитељ ДОбија могућност дисциплинирати не прибегавајући ни к забранама нити претњама, Но утицај аукторитетног и омиљеног учитеља још се даље простире.:) Он н. пр. привлачи ученика у школу, кад је наступило одређено „време; он уздржава ученика од нереда, када је изван школе удаљен од учитеља. Посматрајте млађе ученике, па ћете видети да каквог се пожртвовања, и енергије могу ученици узвисити под утицајем аукторитетног и омиљеног учитеља. Какав значај има само једна његова реч, па чак и поглед, — и обрнуто шта видимо кад учитељ није задобио љубав — Увек срета код ученика апатију имртвило. Тамо се ученици не буне против дисциплинарних правила, него против личности самог дисциплинатора.
Аукторитет и љубав исто су тако важни и међу врелим људима, јер за извршење неког поступка много зависи и од личности, која је изрекла мисао или захтев. С тога сви примећујемо да у којој су школи наставници аукторитетни и омиљени, тамо су ђачке
»
И Ако се у учитељевој личности научни аукторитет спаја са његовим моралним врлинама, онда он може чудеса починити, Ко је изближе посматрао како се код младежи развија ум и карактер, тај се мора заједно са нама сагласити да у школском животу ученика највећу улогу игра КЊИГА н учитељ“ Греарђ Дух. Дисцинл. вђ восн. Но. 11. стр. 86.
О-