Učitelj
21
теве и упуства. Овакво учениково расположење најлакше се ствара помоћу правилне наставе која је најважније унутрашње оруђе школске дисциплине. И као што је дисциплина центар наставе, исто је тако и настава центар дисциплине. Настава не само да даје знања, него и уводи ученика у свет идеја. Она 06латорођава природу и уздиже ученика, морално удаљава га од обичне свекодневне подлости и улива му идеалне,тежње. Као што видимо, ресултати правилне наставе потпуно су једнаки са смеровима школске дисцилине.
Свакоме је познато да под утицајем наставом стечвниг идеја, дивљачки # груби материјални интереси тотпуно се умекшавају и уступају место узвишенијим моралним принципима. Премда, развијање расудка није непосредно обогаћавање у моралном погледу, јер је могуће прекрасно расуђавати и у исто време неразумно поступати, но ипак интелектуално усавршавање има, велики морално-васпитни значај. Јер при развијању расудка развија се особита издржљивост у анализирању досљедност синтеза, правилан поглед на предмете вешто суђење и закључак, што све скупа изванредно дисциплинише ученика у моралном усавршавању. За то је много лакше дисциплиновати онај систематичан спољашњи човечији рад, који се увек руководи расудком. — Исто тако настава врло повољно утиче на учениково уображење и осећања. Под утицајем наставе учениково се уображење све озбиљније зауставља пред сликама моралне величине, те тако мало по мало губи необузданост и грубост То исто бива и са осећањем, које се упоредо са успесима интелектуалног развића, умекшава и облаорођава, (0 тога излишно је доказивати важност ових погодаба, у васпитном погледу, кад сви знамо да необуздана, фантазија и сурова осећања увек помажу непоштеним
,