Učitelj
28
људи, који се дуго боре, па чак и сав свој живот проведу свесно борећи се са својим рђавим урођеним наклоностима и одолевајући створе, мало по мало сами себи и у исто време искуством добивени карактер. Код карактера прве врсте са свим природно. ради се добро, јер су таки карактери од природе снабдевени наклоностима за добар рад. Ну, ако хоћемо. да будемо праведни, морамо дати првенству карактеру друге врсте, који је у тешкој борби победио урођене рђаве и штетне наклоности и створио себи добра пра-. вила руковођен свешћу, да је вршење добра неопходно нужно. Такви сократовски карактери искорене корен зла не само из.себе, но може бити чак и из својих синова и унука уносећи у живот човечји нове изворе добра ив човек може се изменити и из дубоког варавственог пада може стати на виши степен моралног савршенства. аи
Наслађене наклоности распростиру се и наслеђем а и примером, те састављају основу оне психолошке појаве, коју ми називамо народним карактером. Ако навика, (вели Бекон) има велику власт над одељеним човеком, то та власт може бити још већма распрострањена над људима у друштву као нпр. у војсци, школи, манастиру и т. д. У том случају члан једног Аруштва својим примером и радом учи друге, друштво подражава, те такав исти рад или навику више распростире, утакмицом се друштво подстрекава и подбада на рад, — напослетку последица свега тога је "да се душа узвишава силом навике, која долази на виши ступањ. Васпитни заводи, који ово имају у виду, владају већем васпитном силом, него ли они вародиј који се на навике не острћу много.
Телесни основи народног карактера предају се такође наслеђем као и телесни основи карактера, инАанвидуалног човека; мењају се и развијају у току