Učitelj
88
шала привлачи ђачку пажњу, усљед чега се јавља «разредна конкуренција“ у несташлуцима. Особито у средњим школама, кад ученици чешће мењају школу, јавља се ново зло које вечито мења и таласа ђачко расположење. Овде је наставник увек неспокојан, због вечитог стражарења, јер правилно одредив правац разредног расположења, оставља их и тек што је прекорачио разредни праг, а већ се јавља, несташко и привлачи разредну пажњу на своје нове измишљотине. Очигледно је да нова појава школског друга често разрушава свеколике наставникове планове. Овде су особито опасне повајлије, а још више равредни досељеници, који су врло практични младићи, јер често доносе са собом целу хрпу и таква накарада које су новој школи са свим непознате. У таквој је школи строжија и школска дисциплина, коју неки наставници врло често претварају у тиранију, те усљед тога вређа децу, јер допушта тајни надзор, који ниуколико не руководи већ обрато послушкује и ослања се на шпионе, „а ови последњи само уништавају школски прогрес.“) Зато. добро би било да у таквим школама наставници пажљивије проуче вишу сферу школске дисциплине, која захтева да сеу иптересу моралног васпитања, Ра Ла сви полицијски методи.
Школски надзор смера да чува и паралелно подрожжава код ученика све добре стране, и уклања. све штетне појаве. Правилно урсђени надзор узима у обзир оба споменута задатка. не заборављајући да на позитивни над-
5) „Непрестани строги надзор очигледно је зло, (Оп је несносан како за управитеље тако и за потчињене, усљед чега ће се обв стране латити лукавства да бин се избавили од строгости, Нужда за непрекидни надзор све ће се више увећавати и то сразмерно његовој негрекидности. При таквом дисциплиновању где је послушност увек спојена са за_висношћу, деца се не навикавају на посматрање самог себе, немају могућност да чине покушај за васпитавање самога себе, да се упознавају с. многобројним корисним случајностима, које се могу дознати само помоћу живог и слободног обраћања са личностима и предметима», поркевичљ Курсљ обш. педагогики стр. 103—104.