Učitelj

5 819

Историја певања врло је тесно скопчана још са бићем првога човека. Чим је човек био у опште кадар, да води рачуна о својим осећајмма, он је одмах и осетио потребу, да тон својих осећања изражава у песми или у плачу. Према овоме није ни нужно тражити порекло песама, код разних народа на свету. Рећи ћемо само толико, да су песме код разних народа — ао својим тоновима веселости, по изражајима у осећању, по мотивисању идеала који се у њима износе — различне. Оне носе у опште тип народнога живота у себи. И карактер и историја једнога народа, може према томе веома лако да се докучи из песама његових,

Па, кад овако стојимо са песмама у опште код свију народа, онда би било излишно питање: треба ли нам ова васпитна грана или не, и ако нам греба , онда у коликој је мери треба неговати и заступати у нашим основним школама ;

Њена битност, у нашим основним школама, не пориче се. Још је у средњем веку велики реформатор Лутер много полагао на ову вештину у својим народним школама Он каже: „Певање јесте најбоља посластица потресеном човеку, којом срце задовољи, окрепи п оснажи. Оно ублажује жалост, кло што се види на цару Саулу. Младеж треба увек овој вештини привикавити, јер ју опа прави способним и красним људима,“ !

Али о певању , као вештини, слабо ко код нас види рачуна а по најмање баш ревизори, који прегледањем школа на крају године цртају успехе учињене основном школом у сваком погледу.

Мера важности, која се придаје певању, као да стоји у обрнутој сразмери са добитком од самога певања. По 2—83 часа недељно, то је све, што је певању дато. Једно то, а друго овај данашњи нескладни и неправедни програм, можда и чини, те нам резултати ове моћне васпитне чињенице све више и више заостају.

||. Гимнастика.

Ово је трећи и скоро понајмоћнији чинилац у васпитању и образовању људском. Оно је срество, помоћу којега се дух човечији може правилно да развија и усавршата те зато и није узалуд речено: да само у здравоме телу борави и здрава душа.

Да бисмо могли и на овај васпитни чинилац обратити довољан део наше пажње, треба да будемо на чисто са питањима: Шта се хоће наставом-из гимнастике да постигне и у чему се уптаво састоји она; као и то, од колике је важности она по фФизичко и душевно развиће школске омладине 2!