Učitelj

328

одухпођење свога рада. Ко хоће да образује учитеље и васпитаче, мора А да продужује свој круг сазнавања, да даје нова гледишта, мора покретљиво да утиче на дух и нарав, мора одушевљавати. Учитељ народне школе мора да зна схватити резултате сваког духовног рада, више него други позиви изискује баш његов позив разумијевање, оштар дар за посматрање и јасно пресуђивање. Њихова субјективна докучљивост, која оживљава и гони, није довољна, ако је прописана у уморљивим разглабањима облика, у којима ваља да се изјасни духовна снага. Дух ствара себи облик, а никад није обратно. Као што се дух диже, тако се дух уљепшава. Духовни робови без самосталног мисленог и чувственог живота нијесу васпитачи и учитељи. Динтер с правом захтјева за учитељски рад: слободу са одговорношћу, — проникљиви духовни рад не може се друкчије замислити. Само за спољашње појаве школског живота могу се дати чврсте норме и захтјевати чврсти 06аици, а ништа друго до ли нужна помоћ може бити, ако се духовно лијени учитељи за свој цијели дјелокруг у такову његу узети морају Пошто је пак за учитељски позив велика, опасност спасти на прост занат, то је за њега животни услов непрестано духовно кретање. Ово да пружимо одособе до особе, ово да учимо пронаћи у старијим и новијим појавама наше литературе и научним дјелима, јесте онај начин за утицање на учитеље, који доноси највећи благослов. Учитељ мора стајати изван шаблона и мора да се све више и више уздиже над њом. Тек ће онда бити у служби највеће земаљске задаће, у служби — човјечијег образовања.

У Сарајеву, на Крстов-дан, 1890 г. ПРЕВЕВО : Мита Ст. Клицин, ОРПСКИ НАРОДНИ УЧИТЕЉ.

––– о Фр Фе