Učitelj
439
стављен буде за главног конзисторијалног саветника. Таким начином, он је био не само глава духовних дела, но по вољи и жељи херцоговој прими у своје руке организацију и уређење свију учебних завода у оба сједињена херцогства, остајући у исто време: етор, обр свештеник, преседник савета, проповедник и директор у заведеном и уређеном још од почетка његове педагошке радње, института за децу обојег пола ит,д. итд. 1896. год. као и пре 16. година Ноне почне држати «екстраординарни курс,» на који буду позвати наставници и кандидати из Алтенбурга, Готе и Кобурга. Више се од стотинс“јави за слушање лекција, које је он ЈЕ месеци давао, и то са оном истом енергијом и љубављу према томе, као и пређе. У исто време, а под његовим надзором, одпочето је зидање огромног здања за. смешај спојене обе учитељске школе, које је било брзо по до-' вршено, те је тако учитељска школа.у њему одпочела у великом размеру радити. Ноне, као директор живео = је у истом здању са својим ученицима, којих у почетку беше преко 60. а доцније увећавало се стотинама васпитаника и васпитаница. И при свој тој многобројности својих питомаца, Ноне је знао не свакоме име, ноим склоност и способност сваког од њих. Са сваким је се умсо наћи и понашати саобравно његовој нарави, те у овом побудити пажњу и приљежање, у оном поправити "моралност и т. д. једном речи, бити свима и свакоме истински путовођа-васпитач. Он је мацрто наставни план, тако, да њим није притеснио и оптеретио ви наставнике ни ученике, и ако је непрестано пазио и пратио ток наставе; присуствовао је свагда у седницама и строго пазио на савесну и праведну оцену ученика. Често је се јутром у 5. сах. налазио у предсобљу уче- | ничког стана, а доцне у ноћ улавијо у собе, у којима је видео светлост, или из којих су се чули звуци свирке. И при свем том, он није том ни најмање притежавао самосталност и слободу ученика, и ако је као што ве- |