Učitelj
Ман 483
лимо пазио на сваки корак њихов; но је добар глас те школе све више и више растао, због тога, што је у њој
рађено и вршено све без икаква школског деспотизма, а то је у оно доба много значило. Сав је завод тако рећи проникнут био његовим духом и личношћу, а то је било врло природно, пошто су га сви волели и поштовали, а знајући опет да су они сви подједнако били блиски, мили и драги његовом срцу. Јутрење богослужењз вршијо је сам. Предавања држао је обично од 3—-4. после подне, а понегда задржавао се и · подуже, али то није ученике заморавало и на досади и терету им било, но су сви радо и с пажњом слушали његове живе хумором проникнуте лекције. Још и у оно време, кад је Хилдбургхаузен био за себе, учитељска је школа његова. била на гласу у свој протестанској Ђерманији, те су из најудаљенијих места долазили педагози, да виде и упознају се са методом у њој. А сад су већ чешће учебни заводи чак и из других држава тражили учитеље из те школе; а бивало је и тога, да су се знатне стране породице обраћале њему с молбом да им за домаће учитеље пошаље од бољих његових ученика, и ако је онда, било уобичајено да се за домаће учитеље узимају само они. који су свршили универзитет. Па и дан се дани ђак учитељске хилдбургхаузенске школе предпоставља, свима другима. Набрзо дух рефорама. њим учињених, проникне. у све школе у свих пет сједињених области хер:
цогства, по којима Ноне почне своју ревизију с намером,
да свуда уведе своју методу где још није уведена. Јављао се изненада тако, да су учитељи долазећи у школу у 8. сахати изјутра, застајали ту озбиљна, но добродушна. старца, који је се са ученицима разговарао, и којима се он као свештеник преставио, и дошао вели, да види шта се и код њих у школи ради. Као што је обично. налазио је врло много што-шта, рђавог, и у настави, а и пначе разних махана и недостатака у свему; и видео је, да је неопходност РЕЧНр Ден у свему била тако рећи
32“