Učitelj
22 ТРЕБА ЛИ ОСНОВНЕ ШКОЛЕ ПРЕДАТИ ОПШТИНАМА
шом школом стоје велики и тешки задаци, како у унутрашњости краљевине, тако и у погледу народног уједињења, због тога морамо добро отворити очи, да за што краће време, што већи и што паметнији успех постигнемо. Предајом школа општинама ми би, у место таквог успеха, насигурно пожњели у просвети — застој ч " назадак.
У свом чланку г. Сок. нарочито тежи, да се општинама, даде право на примање и отпуштање учитеља, а као главни разлог за то, наводи штету од садашњих честих учитељских премештаја. Да су ти премештаји једно велико зло и по наставуи по учитеље, у томе се ми с њиме слажемо; но предаја учитеља и његове породице на милост и немилост неписменог света још је веће зло. Нека се ти премештаји законом регулишу тако, да у току године нико че може бити премештен, па ће бити поможено и настави и учитељима. Мислимо, да би према нашим приликама за сада незгодно било укинути премештаје „по потреби“ у почетку школске год., но ако и то сувише смета, нека се узакони, да се учитељ из једног места никако не може кренути, сем по молби или по казнимом делу према судској пресуди — па ето довољно гаранције за уклањање садашње незгоде. — Нама се чини да је г. Сок. изгубио из вида, како би, ако не више, оно за цело као и сада, морало бити премештаја учитеља и кад би их општине примале и отпуштале — а то је сваке "четврте год. према његовом предлогу. Ту би баш највише страдали вредни, отресни наставници и карактери с тога, што не би могли трпети немар кметова и остадих и што се њихова партиска гледишта не би увек слагала са околином, па би општине, по навршетку уговора, често тражиле „бољега“. Настава би свавкојако била на штети, а пролазили би „најбоље“ туњавци и шпекуланти људи, који могу да гледају „неб иде како иде“ и у школи и иначе у грађанском животу.
Жеља, г. писца: да плата учитељска иде по повишицама и да је учитељи примају од државе као и до сада и т. д.— показује вако се он и сам најежио, кад је наишао на тугаљиву мисао: да " општине саме одређују учитељима плату. Али то би свакојако била беспослица, да га бира општина, а плаћа држава. Или треба дати право општини да бира 4 да плаћа учитеља, или ни једно — као што ми мислимо. Кад г. писац пристаје, да држава о учитељима води бригу у свему сем бирања, онда какву вајду има општина од свог