Učitelj

ТРЕБА ЛИ ОСНОВНЕ ШКОЛЕ ПРЕДАТИ ОПШТИНАМА 93

права на бирање — осим ако хоће да рече: овога нећу, јер је плав, а онога хоћу за то што је црномањаст !

Према знанственом стању народном и према свима другим приликама старање над нашом основном шволом са свим је умесно по. садашњем закону подељено између државе и ошштине. Држави, као вештијој, способнијој, као страни која има зрелији и дубљи поглед на целу наставу — поверено је старање: о спреми наставничкој, платама, надзору над наставом и, радом оштине и т.д. А општини, као невештијој, стављен је лакши посао у дужност, као: подизање школске зграде, брлта о школ. унутрашњим потребама, надзор над ђачким похођењем школе, донекле надзор пад учитељевим радом и т. д. Општине и под садашњим надзором тај свој мали део отправљају траљаво до зла Бога. Врз тога им што више поверити, значило би намерно ићи на штету наставе. Ако нам лежи на срцу брзи п прави напредак наставе, онда овакво стање у главном мора и даље да остане, докле год народ (општине) не стекне тодико умне и моралне снаге, да му без очевидне штете смемо посао у руке поверити.

Предаја школа ошштинама донела би користи и олакшице једино министарству, а иначе штете би било у сваком погледу.

Надамо се да нико порицати неће, да је у нас настава за, сада у лепом напретку и да наше учитељство достојно врши свој свети посао, како у школи, тако и иначе у народу. На томе путу треба ствар само припомоћи изменом и допуном неких тачака у закону, па онда можемо са поуздањем још лепши успех ишчекивати. Тако н. пр. прека је потреба : |

1., наћи ма који начин, да се школе брзо и тачно снабдевају потребама, вако се учитељ неби морао око тога гложити са школским одбором, кметовима, полицијом и Т,Д. И тужбарати час овога час онога. Ово је нужно с једне стране зарад лепе слоге учитеља са општином, а друго, зарад учитељеве прибраности за сам раду школи. Држимо да би најбоље било, кадби о тим потребама, под одговорношћу за, немајр, водио бригу срески одбор (ваљда окружни). Ур.

9. узаконити, да казну за ђачке изостанке плати сам надлежни кмет, ако је према акту школског одбора не наплати и школи не преда у остављеном року, Н. пр. за 20 дана. Кмету оставити право, да се кусура од важњеног лица. Иначе су кметови одвећ немарљиви у томе, и док учитељ води силну преписку преко среске власти, окр. власти и министра; док се тим путем казна наплати и роди-