Učitelj

418 ДРЖАВА И УЧИТЕЉИ

округлог плеха стоје на шипкама као куглице на руској рачунаљци. Довде сам споменуо само један део срестава, којима се чешки учитељи служе при предавањима у појединим као иу свима предметима. И ако сам приказао само један део срестава, ипак је тај део толики по броју, толики по важности за очигледност, за лако, брзо и стално појимање ствари, о којима се имају деца да науче и упознаду да су срества, којима се ми служимо у школама таке природе и толико их имамо, да слободно можемо рећи: да их и немамо. Али није само то довољно рећи. Ми не само да срестава немамо но и нећемо да их имамо. Колико има учитеља у нас који су Шрајберове слике, које су званичним путем ушле у школу заменили оним чувеним посебним, великим сликама, које су израђене тако рећи живим бојамаг А колико их има, који су и једне и друге слике заменили пуњеним животињама и од гипса израђеним рибама и гљивама као моделимаг Колико их има, који су прибрали бар слике оних предмета о којима се чита и учи у свима читанкама ! Колико имамо пластичких мапа, колико ли помоћних срестава за граматику:

Ми од свега овога имамо врло мало, а по неке школе немају ничега. За овако стање ствари ми се можемо бранити са, законом у руци, да ми пи смо криви. У закону пише да све школске потребне ствари дужан је да набави Школски одбор, тај преставник школске ошштине, који је дужан «да се старао свему ономе што иде на унапређење школе.» Зар школски одбор да пабави и опе таблице па којима се деца упознају: шта је реченица, реч. слог и глас, а део је и пера, м артије и писаљке и правачникеј Зар школски одбор да набави збирку минерала и моделе: разбоје, парни млин, локомотиве са вагонима п путем гвозденим Зар он да нам накупи: шишарака, ораха, калемчића и т. д. и да нам направи рачунаљку :

Да су и учитељи чешки чекали да им школски или срески одбор онолика грдна и разностручна учила набаве за све предмете, можда и они не би до сада то набавили, и не би им ни школе ни учитељи стојали на оној висини на којој данас стоје. Не би их онолики свет, који је изложбу школских ствари гледао и проучавао хвалио са речима: «е, јесу ови чешки учитељи вредни и трудољубиви људи; за то им овако земља и напредује, и ако је опкољена морем од самих Немаца“ Па и сами Чеси, почев од професора са универзитета, па до обичног рад-

_ника не могу да нахвале вредноћу и заузимљивост својих учитеља, за школу и децу, јер они су се утркивали ко ће пре и боље