Učitelj

Ру

РОЈ ШКОЛСКЕ ЧИТАОНИЦЕ и КЊИЖНИЦЕ СЕТА укинуло је поклањање књижица, добрим ученицима, а ово је грех, који ће се само тиме загладити, ако се од сада буде двојином више давало.

Има још нешто, што би врло млого помогло, да се писменост и рашири и утврди. Управо, то би свакога терало да мора постати писмен, а ево шта је. Слушао сам да има држава у којима младићу не даду да се венча док не зна: «Оче наш,» «Вјерују»“ и дон није писмен. Друге опет напредне земље недају венчати се док младожења није накаламио бар 50 племенитих воћака. — Ово је заиста славно! И да нема таквих земаља на свету, требала би да буде наша Србија. А и што да не учи, има школу бесплатно, учитеља бесплатно, ако је сиромах добије п помоћ, па за што да не учи. Ко хоће да се жени нека учи. Ко неће, нека најпосле и не учи. Сретна би била она земља, у којој би само неожењени били и неписмеви !

Држава би могла помоћи школи, да се писменост рашири и утврди, још и овим законским одредбама: сваки који жели бити: викач, кмет, одборник, председник, посланик итд. итд. мора бити пимемен.

Ово је моје мишљење, како би требало одговорити, на прво постављено питање: «Шта се може учиниги за утврђење и унапређење изученога у основној школи, код опих ученика који не продуже школовање 1»

ж “ ж На реду је да изнесем своје мишљење на друго питање господина. министра. Ово друго стоји у јакој вези са првим питањем и гласи: «Шта се може учинити за рашмрење писмености тамо, где се са којих год разлога не може отворити редовна основна школа 2»

Кад погледамо на статистику наших основних школа, видећемо грдне разлике између појединих округа. Ово мора свакога изненадити и зачудити. Али кад мало дубље размислимо видећемо да то тако мора бити. Тако, тамо ћемо видети да по-

једини срезови броје више школа и учитеља него други читави

окрузи. — Узрок овој несразмери прост је: сиротиња и богалство. Овоме су до сада доста били криви и они колосални планови за грађење основних школа. То је и учитељску скупштину нагнало, те је донела резолуцију: да се садањи планови за грађење основних школа, замену са простијим и јевтинијим.

Док то не буде, ја износим своје мишљење као одговор на. горње питање. ·