Učitelj

594 | Ам О ВР ДЛМ

сачувао ! За све би друго лакше било; али ето и то је униивено 1. >

Још је један интересантан спис') пропао приликом разорења Лисе ; то је расправа Коменскога о тако званом «синкритичном методу,» који не разлаже као аналитични, нити слаже као синтетични већ који сравњује предмет са једним те исте врсти, да би се на тај начин уповнало оно, што се само по себи не може упознати, већ посредством другога њему сличног. Овај метод, на којије Коменски дошао студирајући Баконове списе, није ништа друго до метод наше аналогије, чија се важност на спрам прослављеног метода, индукције до овог часа у научном испитивању још није довољно оценила. «Велика наука о настави», као што ћемо видети, изведена је по овом методу. —

___М опет се: Коменски у својој 65. години лати путничког штапа. То му беше последњи пут. «Го наг стиже он у Шлезију. и преко Браденбуршке, Штетина и Хамбурга“), дође у Амстердам“)

«Ти зенице градова, ти украсу Белгије, ти дико Јевропе»писао је он годину дана доцније о Амстердаму 5) «не дођох ја у тебе као други туђинци, које твој сјај из далеких земаља примамљује ; не као трговци, који ти своју робу довозе а твоју одвозе; не с памером, већ догнат судбином, као некад Павле у Атину, бежећи од побуне у Македонији. Ну пошто ја овде у скровишту нити могу живети нити хоћу, — то јавно признајем, да сам твој мили гост, и славим твоју доброту спрам мене, и сад ти бе јавно обраћам истим поводом као што гамн Павле имађаше у Атини. Пре 44. године на мојим путовањима био сам први пут и други путу теби. Као младић са лутајућим погледом посматрах ја тада само твоје реткости и знаменитости. Данас пак, где ја као старац и испод површине могу да загледам и у твоју упутрашњост, стао сам да размишљам, не бих ли и ја што допринео твоме сјају И као што некад Атињани Павла пред свој ареопаг позваше, тако исто и твој сенат зажели. да му саопштим све своје мисли, што сам их до сад на корист младежи написао. За то ти, ево, приновим оно што сам другде

1) «Зарћепћа 545 е! [ег осштаја, аћиа за аНо асце маепз анидаџе рег аниа рофепфег детозтаов> — Двоструко и троструко објашњена мудрост, која, упознаје једно у другом, и једно другим најмеродавпије доказује. Сравни: Томђек ц. а. (ул стр. 79 и стр. 1213 3

2) Коменски се канио настанити у Франкфургу (на Одру), али ту владаше чума, и он оде даље.

8) Паненхајм а. а. О. стр. 61.

+ У посвети амстердамског издања свију његових дела.