Učitelj
ДРЖАВА И УЧИТЕЉИ 635
Њихова је заслуга и хвала. Што просветна државна власт није ништа радила да се подижу школе у Шумадији, бар у оним местима где је могућно, и да се мало опрости, али да ли има разлога за опроштај што није радила да се подижу школе у пожаревачком и крајинском округу, тамо где има села влашких; У самом пожаревачком округу има 24 општине, које броје преко 1000 ст. па ни у једној нема основне школе, ни у Тополовнику, који броји 9995 ст.! У крајинском округу има 7 општина, које немају школе, четири, које броје преко 2000 ст. а три преко 1000 ст.
И ово није све. У закону о основним школама у чл. 80, у првој тачци одређен је рок до кога се има да изводи поступно уписивање деце по чл. 28. закључно до 1890 године. У вези с овим, у истој је тачци наређено да се у истоме горњем — року и на исти начип имају подићи и удесити школске зграде према прописаним правилима. Сад да се запитамо: да ли је што на основу овога наређења радила државна просветна власт, у року од девет година; Зна се то да је просветна власт затворила неке школске зграде, које не одговарају правилима. Те су зграде већином, или, боље да кажемо, све су сеоске. Међутим знамо да су таке исте школске зграде и у овим варошима, као што су и у оним селима, које су актом г. Министра затворене, у Кладову, Рачи (крагујевачкој), и на Убу. Кад просветна власт продужава рок рђавим зградама, по варошима, шта је руководило да не продужава рок по селима; Ма шта да је руководило просветну власт у овоме питању, ипак није основано на закону, но на личном расположењу: «доввољавам> или «не дозвољавам.» Где год се у закону прецизно наређује ма за шта, ту мора да престане лично расположење. Јер кад свет сазна, да се и очито законско наређење може да обиђе, онда се тим хотимично иде на руку да се закон изиграва, а такав рад и такав поступак дегенерише грађане, те не верују у законска наређења, а још мање у извршавање истих.
На оваку радњу државне просветне власти угледале су се и мање власти, и то баш оне, које се зову извршне власти. Тако законом о основним школама, а у чл. 37 прописано је «да школски одбор бира децу која ће се школовати, да је дужан да пази да пробрана деца, која су записана доиста и остану у школи кроз цело време овим законом за школу прописано, и да се премештајем у друге школе или каквим му драго начином не извлаче из дужности школовања.» Поред овога у чл. 38, 39 и 40. прописано је, који се ђаци могу у
49%