Učitelj
о» (О —
ДРЖАВА И УЧИТЕЉИ
штво или поред воде, или на којој пољани, или у ком буџаку:; О овој деци родитељи не воде бриге, још мање општинска, или полициска власт. Нису ли ово они, који су поцрпли сву уличну мудрост и све улично васпитање. Хоће ли кад год и ко год од ових да буде добар и вредан грађанин као и такав родитељ7 не остаје ли свет па млађима; А како их спремамо за грађански живот кад их у најбољем добу пуштамо и као родитељи и као надзорна власт да што више прибаве улично васпитање Као што рекосмо у сваком разреду, у свакој школи има бар по 10 ђака, који целе године изостају од школе. И кад се изастанци тих ђака виде дознаће се, да сваки од њих изостане најмање за 50 дана школских. Да ли се таки ђаци могу да назову ђаци и да су свршили школовање у основној школи; Да ли за њихово знање или боље рећи незнање пада кривица на учитеља, и имају ли право они, који приме таког "младића или на занат или у војску и питају га: је си ли учио основну школу, а овај одговори: да је учио, али опет не зна ни че-. стито име своје да запише а камо ли да нешто и напише, да је томе крива установа школска или сам учитељ; Што таког младића не питају колико је пута дошао у школу сваке године. као и то колико пута није дошао; Да узрок незнању његовом не лежи поглавито у изостанцима, и неуредном долажењу у школу " Па имају ли право они, који незнање ових доводеу узрочну везу са школом и учитељем, те веле: да школа основна не може чак пи писменост да да, а камо ли рачунање ит. д.: Зар према овоме грешимо кад кажемо да број 60000 није тачан, јер из тога броја морамо да извадимо број оних, који само виде школу сваког месеца по 5—6 пута; Ако у Србији има 1450 наставника, нема 11.500 ђака, који се само воде по списку да су ђаци; Зар њихово незнање пада на терет школи и учитељу, а пе у првом реду извршној власти, а по том државној просветној власти; Ево доказа.
У Чешкој краљевини основне су школе уређене, бар што се овог питања тиче, исто овако као у нас. Свака основна школа у њих има свога управитеља са истим дужностима у школи и према родитељима ђачким, и према наставницима и према школском одбору као и управитељи у нашим основним школама. У њих је обавезно школовање у осповним школама ва сву децу, и прописане су казне за ону децу, која неуредно посећавају школске часове т. ј. за њихове родитеље. Казне изриче школски одбор, а извршује је извршна политичка власт, жао и у нас, Разлика је у овоме: Управитељи свију школа, било