Učitelj

764 УЧИТЕЉСКИ ДОМ

за књижницу дружинску, и поред тога једна дворана за држање учитељских скупштина. Скупштина је мислила да је то предузеће прерано, а није одобрила ни за то, што је мислила, да Учитељске Скупштине и седиште Гл. Одбора не буде само у Београду. Мишљење скушштине веома је умесно, а ствар о дому у онаквом облику, са онаквим средствима за остварење, била је луксузна и прерана.

Међутим, ја данас овде износим са свим другу мисао,

Није главно зидати дом, подизати двокатнице или трокатнице, већ оживотворити једну идеју, којом се циља на то, да се деца учитељска васпитавају онако како доликује нашем положају и угледу. Главно је, дакле, да усвојимо ову идеју, а зграда, у коју ћемо децу интернирати, може се у почетку и под кирију узети. Нама је прека нужда да ова установа отпочне што пре живети, јер, по неким знацима судећи, за учитељство тек имају да настану дани искушења! Дај боже, да се

преваримо.

| Него о другоме нечему. Запитаће ко, је ли ова установа, нужна Ако ме пита сеоски учитељ, рећи ћи му: «ти знаш»! Ако ме пита варошки учитељ, казаћу: «можеш лако бити премештен у село». У ово неколико речи сав је одговор; учитељу у Србији није ни нужно о овој ствари говорити много. Искуство за последњих !0 година томе нас је научило.

Ја сам напред изнео моје назоре о установи учитељског дома у врло ошштим цртама, старајући се да представим јасно ту мисао, да ову установу не треба никако одвајати од «Учи_тељског Удружења» из врло простог разлога, што ће обе установе, кад су уједно, боље напредовати. Само би требало у правилима Учитељског Удружења унети неке измене и допуне па онда прегнути на посао: скупљати што више новаца за овај циљ и агитирати за исту у свима нашим друштвеним круговима.

Да укратко изнесем и један план за измене и допуне у правилима нашег удружења.

Од прилике после чл. 3 наших правила треба да дођу ови нови чланови:

1. Установљава се. у Београду «Учитељски Дом», у коме ће се васпитавати и издржавати учитељска, деца (мушка и женска), која се буду учила у средњим школама.

П. Бригу и надзор над овом децом водиће Главни Одбор Учитељског Удружења непосредно или преко стручних лица за тај посао; ова лица бира учитељска скупштина.