Učitelj

ЂАЧКИ ОДМОР 51

или колико било додиривати са оним што је у школи помињато, јер ће ово бити најјачи разлог, који ће натерати малог читатеља да потражи и забавник, те да се и из њега поучи о дотичном предмету. Тако, дакле, забавна књига, поред циља забављања, треба да припомогне боље разумевање и утврђивање знања добивеног у школи, а нарочито да утиче на проширење дечјег знања разним описима из природе и друштва. Дечја забавна књига треба својим песмама, баснама, приповеткама и причама да има јаког утицаја на. облагорођавање детињег срца и на неговање моралних осећања, а при том и да упућује децу на добре поступке у њихном животу. Према овим главним тачкама ваља добро размислити о томе: шта треба узимати у дечју забавну књигу, имајући увек на уму, какав ће утисак оставити на деци тај предмет, па то, што се узме, ваља веома популарно изложити и добро распоредити, како ће само јасно излагање онога што ће деца моћи разумети, лак стил, правилан говор и добар распоред — привући на се детињу пажњу.

Па да ли је пишчев „Ђачки одмор“ удешен према овим напоменама, које су овде само у главним појмовима додирнуте; На ово питање имам

сад да одговорим, па ће то бити оцена поменуте књиге.

Из изложене садржине „Ђачког одмора“ види се да је грађа за исти прибрана из песама и басана, из прича и приповедака из детињег, људског и животињског живота, из описа, пословица и загонетака. Као што се види материјал је разнолик, а то је и потребно па да сама књига заинтересује ђака за читање, а од тога ће ђак, несумњиво, имати већу корист, него што бисмо је ми и у напред могли одредити. Ваља се само сетити каква је грдна разлика у погледу тачног, течног и логичког читања између ђака, који сваки дан читају, поред школских књига, и забавне књиге или добре дечје листове, и ђака, који ништа друго не читају ни код куће ни у школи сем читанке. Ту је ђаку добитак велики само у лепом читању, а оставимо на страну то што ће се ђак читајући „Ђачки одмор“ јамачио обогатити и неком количином знања, или што ће, размишљајући о ономе што је прочитао, добити упут у своме раду и понашању. — Не само разноврсном садржином, већ и избором занимљивих ствари за децу, писац је успео да књига сама привуче ђачку пажњу на се. -— Згодним пак распоредом, — где се забавник, „Ђачки одмор“, почиње лакшим стварима, као лепом песмом и кратким и јасним баснама, па се ђак у мислима повраћа у доба кад је био „беба“, кад га је мајка будила и успављивала, песмама; даље, лепим причама из природе и друштва, зачињеним загонеткама и пословицама; и, на послетку, сликама историским, где је требао бити опширнији, — писац је натерао мале читатеље да не оставе књигу, док је сву не прочитају. — Извођењем поука из басана и прича и великим бројем прича, којима је садржина моралне вредности, моћи ће „Бачки од-

4%