Učitelj

54 – – БЊИЖЕВНИ ПРЕГЛЕД

Буквар за основне школе у Краљевини Србији, написао Стево Чутурило, четврто прерађено издање. Београд 1892. штампа и издање државне штампарије, 5; таб. средње осмине. Цена, 50 пара.

Ово издање буквара, и ако је прерађено, није рађено по новом програму. Оно је усвојено као привремена, књига за 2 год. с тим, да се што скорије распише стечај за израду буквара по новом програму. “) И ово издање рађено је на истој основи, по којој је рађено и пређашње издање. Као новине су у овом издању: зито је свуда ново слово, испод слике, штампано плавом бојом, те јаче пада у очи; што је код учења штампаних слова, за свако ново слово дошла-м слика, која би потсећала на облик тог слова, као: обруч за о, теразије за т, срп за си т.д. и што су чланци за веџбање у читању илустровани са десетину слика. Добро је, што је овај буквар штампан крупнијим словима, него пређашњи. Али му је једна велика махна у томе — што је врло велики. По новом програму мала слова треба изучити првог полгођа, а другог полгођа треба изучити велика слова, и веџбати децу у читању. Према томе, пређашњи буквар и читанчицу за Т раз требало је спојити у једно тако, да први део буде буквар, други читанка, Обоје, пак, у целини требало је да чини књигу толико велику колики је сам овај буквар или нешто мало већу. А овако, ако се ради по лањском распису г. министра просвете, који вели: докле се не изради нов буквар по новом програму, да се првог полгођа изучи буквар, а другог читанчица за Т раз. — онда је немогуће прећи оволики буквар првог полгођа. Осим ако би се оставила припрема за читање и писање, која треба да траје најмање месец дана, па да се одмах пређе на учење слова и да се јури трком, не гледећи на поступност и не обзирући се на здравље дечје. |

Читанка за други разред српских основних школа у Босни и Херцеговини, саставио Мита Ст. Клицин, срп. народ. учитељ у Сарајеву. Сомбор

1899, издање књижарнице М. Каракашевића. Стр. 105 средње 89, цена 24 новчића.

Српске основне школе у Босни и Херцеговини до скора нису имале књиге удешене нарочито за српске школе у тим земљама. Прошле год. од истог писца штампан је буквар, а ове ево и читанка. Ово је лепа појава тим пре, што се у обе поменуте књиге обратила нарочита пажња на буђење националних осећања у деце. Српско име истицано је где год му је било места у чланцима и песмама, што је било и потребно. Читанка ова, пак, рађена је по угледању на читанку за исти разред у Србији; многи су чланци отуда и узети, у неколико поправљени и боље дотерани, а унето је п “доста нових лепих чланака и песмица. Књига је штампана крупним словима с проредом, те је деци овог разреда тиме знатно олакшано читање. Књига је у опште добро и брижљиво израђена и ми јој желимо да буде добро примљена и корисно употребљена у школама, којима је намењена. ж Стечај још није расиисан, а требало би већ учинити то,