Učitelj

ЈАВНА ГОВОРНИЦА Зла 218

заклањају ученицима крајеве црта, који треба да. се додирују, те деца, немогући их видети из правог положаја, криве тело на леву страну и приближују очи таблици. Да би се ово избегло треба удесити веће таблице са много већим и ширим линијама, треба по њима повлачите дебеле и врло крупне црте, а крижуља треба да је са свим у десну страну изврнута, како би се из правог положаја добро видео њен врх, којим се пише.

Јовић.

Одговор на 3. питање.

Као наставна срества за рачунање може учетељ сам спремити или начинити :

1. Дрвца. — Да исече од прутића дебелих као гушчије перо дрвца дугачка за 5—8 см. Таких исечених дрваца треба спремити за 1 раз. 20, 30 и више. За П раз. преко стотине, за Ш раз. преко хиљаде. Сад та дрвца треба вегати у снопчиће све по 10. То су десетице. Десет таких десетица треба везати у један већи сноп и то ће бити стотина. да Шр. треба имати таких 10 стотина и десетину десетица, које нису везане у стотине, а тако исто двајестину дрваца (јединице) невезаних у десетице. За П р. довољно је ако је тако спремљена једна цела стотина, а засебно десетину десетица и двајестину јединица. За 1 р. треба имати две везане десетице и десетину јединица засебних, а може се после спремити увезане двојке, тројке, четворке и т. д.

Све ово може учитељ сам спремити, а може и уз припомоћ ђака. Неколико ђака исећи ће и везаће све ово за кратко време.

Овако спремљене десетице, стотине и др. и лако се дају начинити, и не стају ништа и њима се може рачунати као и с најбољим и најскупљим куповним наставним срествима.

Још једна добра страна оваких наставних срестава за рачун та је, што све ово деца могу сама правити свако за себе. 1 р. може спремити 20—30, И р. 100, Ш р. прво једну, па другу стотину и за недељу две и целу 1000. Кад буде требало за рачунање, могу сви ученици извадити своја дрвца, поређати колико треба пред себе на клупу, онако како им се задатак да, па онда додавати, одузимати, делити и т. д. Све то сваки ђак ради самостално, размишљајући, смишљајући и вежбајући се да боље бити не може. То је боље вежбање него с најбољом рачунаљком где показује један, а други само гледају. Сем тога, у овом случају деца, докле секу дрвца и везују их у снопиће, добро ће разумети и упамтити шта је јединица, десетица, стотина и т. д. Појам је ту и јаснији и сигурнији. Зато би смо ми препоручили овака наставна срества сваком учитељу, имао он других куповних немао.