Učitelj

БЕЛЕЛИ КОВ 367

учитеље најчешће узвик: Буди стрпељив ! Тим речима обраћају се на нас и отац и мати, када први пут доведу дете у школу, а молбу: Буди стрпељив према мени! може учитељ ишчитати из сваког јасног детињег ока. (Са страхом приступа дете учитељу, јер су глупост или лажни васпитни принципи приказали учитеље деци као човека, који само прутом махати уме. И сада отпочиње проба стрпљења за учитеља. Колико се речи мора изговорити пре но што се малишани доведу дотле, да бар у неколико обрате пажњу на прве покушаје учитељеве у настави! Много што шта им смета непрестано: непознате просторије, овај или онај мали сусед, буквар са сликама или које друго учило кад се употреби у невреме, и много других ствари. Кад би учитељ одмах првих дана, изгубио стрпљење то би било зло и за њега и за децу. Тада би он у истини био онакав, као што га глупост приказује и на кога би деца погледала са страхом. Ако је пак учитељ стрпељив, то привлачи децу к себи, она га слушају и уче радо. Погрешкама и иступима мора учитељ на сваки начин на супрот стати, Али ако будемо желели, да после прве опомене нестане свега. тога, или ако будемо одмах кажњавали, то смо тиме веђ изгубили стрпљење и огрешили се о молбу родитеља и деце. Као за морално непосредно васпитање тако исто важи и за посредно, за умно васпитање, дакле у настави, молба дечја: Буди стрпељив према мени! Велике су тешкоће, које нам ту на супрот стоје. Све, што треба да пружимо уму детињем, ново је за њега и захтева сву пажњу и сву духовну делатност његову. Ту не помаже непрекидно поступање, никакво „ти треба“ или ути мораш“ падни прут и карање, ако деци не достаје снаге за схватање и за јразумевање. Толико пута гледамо како нас дечје очи моле: буди стрпељив према мени! када несу у стању ни крај најбоље воље да прате наша тумачења. Немирно, нестрпељиво понашање наше не само да неће ништа, помоћи, но ће и шкодити, јер ми застрашујемо ђака и рушимо његово самопоуздање. Ако нам не пође првим путем за руком, то покушајмо другим, трећим. Лепо је осећање, које нас обузима, кад можемо сами себи рећи: то си постигао својим стрпљењем Ако хоћемо да смо прави учитељи, то морамо дечјој молби: „Буди стрпељив према мени !< поклонити потпуну | пажњу из ова три разлога :

1.) Из интереса према детету, јер због своје слабе умне снаге према обиљу и тешкоћи наставног градива, има права на такву молбу ;

9) Из нашег личног интереса; јер испуњујући ову молбу олакшавамо сами себи посао, избегавамо многе непријатности и чинимо себи свој рад пријатним ;

3) Из интереса према школи; јер ће успех васпитања и наставе бити само тако сигуран и трајан, ако будемо обраћали пажњу своју на ту молбу.

(бећеггејећ већег Зећшроте.) хм ш.

24%