Učitelj

УВОД У ПСИХОЛОГИЈУ 381

У. Психологиске методе.

Ако хоћемо који предмет да сазнамо, први је корак да га посматрамо. Посматрањем (опсервацијом) мора отпочети и испитивање психологиских појава. Ну посматрање психологиских појава се разликује од посматрања физичких појава, овде посматрамо спољашње предмете, онде унутрашње и с тога се и назива оно посматрање спољашњим а ово унутрашњим посматрањем. Методе. кад се на нова поља примењују, морају се у неколико изменити према особености предмета на који се примењују.

У чему је разлика између спољашњег и унутрашњег пооматраља 7

Спољашње посматрање се изводи с помоћу наших чула, нарочито с помоћу ока и уха, и с помоћу справа, која повећавају снагу наших чула, инструмената, као што су телескоп, којим посматрамо небесна тела, која су изван граница нашег обичног виђења, микроскоп којим посматрамо саставне делове тела, који се неоружаним оком не виде итд. Посматрање је то дакле посредно, све спољашње предмете посматрамо посреством наших чула или инструмената, и чула.

Унутрашње пак посматрање је непосредно. Ту нам не требају ни чула ни иструменти. Факти наше свести постају предметом посматрања у исти мах, кад се појаве у нама. Ми их сазнајемо одмах, како се појаве и то са потпуном, неоспорљивом сигурношћу (осим у случајевима нередовним, и онима у којима се свест прекида).

Ну да ли ми те Факте можемо одиста тако посматрати, као што посматрамо спољашње предмете 7

Не можемо. И тешкоће унутрашњег посматрања су веома велике.

Код спољашњег посматрања. имамо истина посредника, чула и инструменте, али ипак се посматрање изводи у ствари духом. Дух одређује шта, ћемо посматрати, сређује што смо посматрали, изналази узрочну везу и њиме управо сазнајемо све што посматрамо. Он је дакле субјекат (подмет) а оно што посматрамо објекат (предмет) нпр. предео, слика, биљка итд. Код спољашњег посматрања ми смо дакле кадри да оделимо субјекат од објекта. Ту можемо дакле објекат посматрати колико нам год драго, па шта више често стављати га и под разне услове, као што и чине природњаци са својим предметима.

Да-ли је тако и код унутрашњег посматрања; И после најповршније упореде телесних и душевних појава морамо рећи