Učitelj
Повев ом вот ока 055
круг. На тај начин и трећи пут је поновљен глас, а други пут слово, које се показује.
4. Испод поменутих слика, које потсећају на облик слова, и његов глас, у буквару треба да стоје друге слике, испод којих ће бити написана реч. Разуме се да ове речи треба да буду лаке за расклапање на гласове. А лаке су све оне речи, које имају један слог. у коме има само један сугласник пли највише два са крајева, од којих је један пискав н. пр. во, кос, зец, нож, пуж, жир, зуб, 306, реп, сат и т. д. При томе избору мора се тражити реч са високо дугим акцентом, јер је згоднија за отезање, које се при растављању мора чинити.
Тако би испод слика: обруч, куке и срп стојале друге три слике: око, кос и соко, а испод њих нацртане речи; испод слика прозор, теразије и ногаре на другој страни стајале би слике: поп, топ и нос са њиховим речима ит. д. ит. д. У буквару који сам ја удесио, овако су те слике поређане:
Испод с, поп; испод т, топ; испод н, нос; испод а, сат; испод ж, нож; испод 1, коњ; испод у, пуж; испод 6, 306; испод 3, зуб; испод е, реп; испод ц, зец; испод в, во ит.Д.
Када је наставник научио ученике прављењу слова о,кис од дрваца и цртању на таблици, онда приступа даљим сликама, испод којих су написане речи. Као што рекох те су слике: око, кос и соко. Објаснив у кратко те слике, наставник тражи од ученика, да њихове речи раставе на гласове. Раставиће се прва реч 0..к...0, па друга и трећа.
Пошто се и то у школи уради, онда ће се извадити дрвца. Од дрваца сложиће се најпре једна реч, и када сваки ученик то добро уради и уме да покаже и да изговори: 0...6...0, онда ће се расути дрвца и склапати реч кос, па када се и она као и прва прочита, онда ће се склапати реч соко. Све ово радиће ученици испочетка, са учитељем, који ће им олакшавати, а после ће то чинити и сами, и не чекајући да се до одређене слике или слова дође. За то ће наставник без показивања код доцнијих слова и речи цитати: ко уме ово да склопи од дрвацаг Па ће се уверити да већина уме. |
После склапања речи од дрваца, учитељ ће показати деци како ће сваку реч цпртати на таблицама. И то ће бити самоу почетку, а после ће и цртање речи моћи оставити као писмен (споредни рад) докле се он забавља са другим разредима. И после цртања једне речи на пр. 0..6...0 учитељ ће тражити од ученика да му покажу слово о, па слово к, па другоо ит.д.
На овај начин од три разне врсте врши се расклапање речи на гласове. Прво се расклопи у памети реч, као и до сада
49%