Učitelj

Пељд О НИ У 775

дрводељство (овде спада прављење у малом облику свих земљеделских адата, прављење кућа, воденица, држаља, оквира за табле, врстара ит. д.) цртање и резање разних ствари од картона (ово нарочиго треба показати варошкој дециј и т. д. Разуме се, овде не треба тражити потпуно савршенство, као што би рецимо томе било места да је овај предмет обавезан; већ треба бити и са простијим задовољан све донде докле исти буде сироче међу осталим наставиим предметима. — Пошто му у основној школи није дато место, то исто треба упражњавати чим се добије ма колико слободног времена на расположењу; дакле за њега се часови морају откидати од умног ђачког одмора, или од ког другог спореднијег предмета.

Учитељ у подељеној основној школи може овај мимогредни посао са бољим успехом да изради, од учитеља у неподељеној основној школи; код њега је то много теже и заметније. Ну и то треба пробати; није с горега.

Разуме се по себи да ово треба чинити у старијим разредима основне школе, а никако у млађим. ·

Одговор на 15 питање

Према најновијим прописима и правилима о уређењу администрације у основној школи, ученике основ. школе треба свакога месеца оцењивати из свију предмета који се у основној школи уче. Но ово оцењивање не може се извршити онако, како је то наредбодавац замишљао — т. ј- да. сваки ђак добије оцену у исто време кад и говори. Ово није могуће због тога, што нема часа, нема дана, нема недеље, а да сваки ученик не говори по неколико пута из једног истог предмета. Сад кад би се сваки ђачки одговор забележио то би онда било за учитеље и сувише заметно, а не би имало где ни да стају толике оцене. Због тога у оваким приликама, треба прибећи другом среству. Добар учитељ треба, да познаје скроз своје "ђаке. Он треба, а од њега се то и тражи, да зна који му је ђак из ког предмета добар, а који слаб; коме који предмет иде лакше, а коме теже; који има дара за науку, али је лен, а који је пак без тога, али улаже труд; који је миран, а који је несташан, и т. д. Имајући то све у виду, учитељ треба на крају сваког месеца. да оцењује усџех ђачки. Да би се оцењивање још тачније и савесније извршило , добро је да учитељи воде белешке о умном развићу појединих ђака, (Напр: ту може да забележи, који му је ђак добар математичар, историк, језичар, цртач, красописац, декламатор, певац: који је у говори плашљив; који је југуница; каквог је који темперамента; у каквим домаћим околностима живи и т. д.)

Да ли треба оцене казивати ученицима или не, за то сам имао прилке да од својих другова чујем разна мишљења. Неки су за то, да треба на крају сваког месеца прочитати ученицима оцене; други су пак за то, да. то треба чинити приликом испита (малог и великог); трећи су, да треба само слабе оцене казивати ученицима, те да се труде да их поправе, а четврти су противу свега тога. Кад се узме да је врлина надметање