Učitelj

|

па с ни к 141

у школу, цркву, кући, у поље, ит. д. — Постављање редара корисно је из ових разлога :

1. У тачном вршењу редарских дужности привикава се ђак на реди тачност, а за отправљање ма ког посла ред је нужан на првом месту.

2. У редарске дужности спада и примена извесних хигијенских прописа на пр. чистота, проветравање учионице, и т. д. Ђак навикнут на ово обраћа бољу пажњу, и што је најглавније примењује то и код куће, те му не остају хигијенски прописи мртва слова на хартији.

3. У вршењу редарске дужности огледа се ђак какав ће бити доцнији домаћин, а и ту се даје учитељу прилика, да будућег домаћина дотерује и поучава у реду, чистоти, чувању ствари, штедљивости, и т. д.

4. И најнемирнији ђак, кад му дође ред да буде редар, у неколико изостави своје навике: да виче, скаче, и т. д. већ буде за оно време миран, да би и остале умирио.

У неподељеним школама за редаре треба постављати ученике из најстаријег разреда, јер су они и по знању и по снази највише кадри, да своје другове одвраћају од изгреда и на добро упућују. Сваки ђак у најстаријем разреду у неподељеним; као и сваки ђак у подељеним школама, треба, да буде редар. Ни у ком случају не сме се допустити да је све један и исти ђак редар, јер би тада створили у школи једног заповедника, који би сматрао за дужност да само записује и заповеда, а не и да слуша и учи.

Као што рекох, у неподељеним школама. треба да врше редарске дужности најстарији ђаци; а пошто су они прилично одрасли, то треба редаре постављати на недељу дана. У млађим разредима треба да се редари постављају на 5 или 3 дана. Ово постављање треба удесити према броју ђака, те да сваки ђак буде неколико пута редар за годину.

Дужности редарске треба да су ове:

1. Редар по могућству треба да дође раније од осталих ђака, како ди могао док и учитељ не дође опомињати долазеће нл ред, који је у школи већ заведен. : '

2. Редар је дужан да види, да ли на учитељевом столу, по клупама и другим школским стварима има прашине, па ако има, да зовне послужитеља да је избрише, јер су послужитељи особито по селима нехатни у овоме. Ако пећ није довољно топла да каже послужитељу да је заложи, како у јутру тако и између часова.

3. Да спреми креду, да покваси и опере сунђер и избрише таблу.

4. Да долазеће ђаке опомиње да очисте обућу и одећу пред школом и да чисти улазе, особито зими да се неби од нанесеног блата и снега кварио ваздух.

5. Да пази да ђаци не дижу прашину, да се по школи не јуре, да не вичу за време одмора. Изгрбднике доставиће учитељу.

6. Да пази на школска учила и ствари, да их остали не ломе, не цепају, не кваре. ;