Učitelj
БА ЗЕАДОЋВ 7193
имао мало овог самосталног. Оставивши то на страну, што последње и није са свим у истини, мора се узети као знаменит чин, да је Базедов имао смелости и стрпљења, да усвоји Русовљеве мисли и да их у практици оствари. Он је први, који је разумно васпитање у Немачкој ако пе извео а оно бар засновао. А што се тиче приоритета проналаска, то је у чисто научним стварима зацело важно, али не и код тако еминентно практичних ствари, као што су васпитање и настава. Овде се тиче тога, ко први да пример. Исто тако не сме се заборавити, да. је и Русо доста позајмио од Локе-а као што је Базедов од Русоа. Енглез је дао теорију, Француз ју је усавршио а Немац ју је са нужним изменама пренео у стварност.
Јоти једно — не као последње — мора се Базедову безусловно признати. Он је био први, који је поново оживео интерес за васпитање у најширим круговима друштва. Он је задобио суделовање влада, пробудио им је свест, да су дужни, у интересу грађана и државе, да помажу рад за васпитање и наставу.
Базедов је одбацио механизам и шлендријанство у наставном методу и управљо је пажњу дечијег духа на предмете, који су за дух морали имати интереса; он је узео на место празних речи — ствари. Он је уливао љубав за материју наставе и радост при истој; он је тражио да бављење у школи буде, по могућству, што пријатније према начелу: да радост и љубав ка ствари чине незнатним и труд и рад!
Тежимо за тим, да се оно, што је Базедов — и ако не са свим савршено постигао код нас све више и више усаврши, па ћемо тада најбоље поштовати спомен човека, који супрот свима слабостима п погрешкама, остаје међу првим апостолима разумног васпитања.
Маја 1893 у Јагодини.
С немачког :
Љуб. М. Протић.
НОВ МЕТОД У ПОЧЕТКУ ЧИТАЊА И ПИСАЊА
(прилог питању намењеном Х. учит. скупштини).
пао
(СВРШЕТАВ).
6. После усменога растварања речи на гласове, после познавања слова и прављења свега тога од дрваца и црта, може. се у оним школама,у којима наставник има времена, присту-