Učitelj
ПОЛОЖАЈ УЧИТЕЉА. 118
званичноме послу имам непрестано посла са учитељима, и зато тврдим и могу свакога уверити: да су народни учитељи способни у свакоме погледу за надзорнике основних школа.» —
Осим Пт. Бјовета и сви други педагози су за то, да су једини и најспособнији надзорници основ. школа учитељи.
Па то мишљење као да је и код нас преовладало, и ми смо учитељи на нашим скупштинама то питање претресли и утврдили, да само учитељи и могу бити стални школски надзорници. Јер одиста нико не може оценити рад и успех, нити упутити млађег и невештијег учитеља од његовог старијег колеге. Код наше браће Хрвата учитељи постају сталним надзорницима ; тако је и у Италији, па и у самој Босни уведен је сталан надзор опет од учитеља.
Према свему овоме ми не смемо ни пошто даље експериментисати са оваком ревизијом, него одмах увести сталан инструктиван надзор, а за надзорнике постављати учитеље основних школа. Као погодба да учитељ може постати сталан надзорник требало би узаконити: да је свршио учитељску школу, са, вр. добрим или одличним успехом, и да је !0 година провео као учитељ у школи.
У овоме је правцу поднесен г. Министру просвете и пројекат о надзору од поштованог нашег професора г. Пт. В. Бакића, а и од стране учитеља резолуције УП учит. скупштине о надзору, које су истоветне са овим предлогом. У осталом учитељска је скушштина једино меродавна да се у овоме изјасни и њено мишљење усвоји.
Да ли би стални надзорници постављани били по срезовима, или окрузима, — то је за сада у први мах више ствар Ффинанциска, желети је да бар у по 2 среза буде по један надзорник, јер би му тако било доста времена да свој посао како треба отправља.
Говорећи досада о положају учитеља какав је пре био, какав је данас, а какав би требао да је у погледу спреме, плата, и надзора, не можемо а да са неколико речи не пропратимо још неке чињенице које су битно отежавале, па и данас отежавају наш положај. Те су чињенице: веома неудесне школ-_ ске зграде; усамљеност места у коме је школа; немање најнужнијих намирница за живот у тим местима; немање учила и осталих потреба школских. А
Прве зграде које су биле одређиване за школе, нису ни у колико одговарале циљу коме су намењене. Нарочито зграда
УЧИТЕЉ Е 8