Učitelj
ПОЛОЖАЈ УЧИТЕЉА 124
Ми смо мало пре видели да се од појаве наших учитеља у школе, из учит. школе настава гиганствим кораком кренула напред, а тиме је уједно и сам положај учитеља постао виднији.
Да би дакле наш положај у томе погледу био још бољи, нужно је што пре реорганисати из основа учит. школе, које су на жалост у последње време кривицом надлежних много изгубиле од пређашњег свог значаја и вредности. — Смањили су им програм, године учења, и поставили им за професоре и управитеље неке са свим неспремне и амбициозне људе.
Зато би требало увести још неке предмете, а особито пољопривреду, коју треба у што ширем обиму предавати нарочито у практици. За ту је цељ потребно имати угледно добро на коме то све ученицима показивати, да би по свршетку школе ширили то своје знање из пољопривреде по народу, 0 којим су непрестано у додиру, повећати број година учења, завести интернат, поставити што спремније и карактерније наставнике, који ће не само предавати потребне предмете, него и утицати на уче“ нике у сваком погледу, и тако стварати јаке. челичне и одлучне карактере који ће у мучној учитељској дужности истрајати, и тиме се достојно одужити своме народу, који ће наставу још боље унапредити у школама, и уредити их да буду такве, које ће давати држави најбоље грађане, а отаџбини најбоље борце.
Још неколико речи па да завршим. Ну пре тога да изнесем још један прилошчић, који ће илустровати још једну нашу незгоду, која поред осталих доста доприноси тешкоћи нашег положаја — а то је певање у црнви у недељне и празничне дане.
Толико пута и у нашој учит. окушштини, нашем органу, аи у осталој штампи, дизао се наш оправдани глас наову неправду, на коју смо осуђени, — па све досад би узалуд.
Данас су, учитељи радом у школи толико оптерећени, да им само недеља и празник и то после подне остају да од тешког рада одахну, па и то време не могу мирно провести и одморити се, те тако спремити за рад идуће недеље, — него се морају напрезати у недељне и празничне дане и певати у цркви.
На тај начин излази да учитељи не могу имати никада. одмора, него се непрестано напрезати и пре времена у гроб лећи. Шест пуних дана са по четири разреда, а на много места и са продужном школом — ради учитељ у школи, па суботом на вечерњу, а недељом и празником на, службу ићи и певати, а после цркве у продужној школи радити, то је највећа осуда на коју је учитељ осуђен.