Učitelj
ПО ИМА
од С. С. СТАНИШИЋА.
па ар
| (СВРШЕТАК). г ПН. Данашња учила у нас.
Пред нама је сада да разгледамо школску периоду, у којој се налазимо, т.ј. да видимо каквим училима располаже наша данашња основна настава. У тај обим долази време од 1882. год од кад је донет за осн. школе најновији закон, којим је много друкчије и распоређен и унутрашњи и спољашњи положај осн. школе и који се у опште сматра као највећи до сада напредак њен у нас. Важни законски прописи о спреми учитеља, о делокругу школског одбора, о ревизији, а с овима и министарска наређења о програму и училима, обезбедила, су и увела у првом реду: саму очигледну наставу или боље: разумнији начин рада.
Но ако би ко год очекивао, да су ови напреци у исто време и стварно утицали на развитак и умножавање учила, преварио би се. Са малим изузецима ушла су у нашу сувремену периоду наставну и учила из прошле периоде. Као једине новости, које су плод строгих наређења министрових општинама, јесу у том погледу ова учила:
1. Шрајберове слике,
2. Метарске мере с мапом,
5 Неколико аемљопмесних карата и
4. Збирка ђулади за гимнастику.
Слике и намештај.
Извесан број учила из прошле периоде ишчезао је, а бољима није замењен. ;
Уз ово вреди поменути ради потпуности, да су новим законом установљена и 2 виша разреда осн. школе: У и У. Они су у нас ретки, могли би се на прсте избројати, јер их има само по неким варошима.
Ова два виша разреда добила су неколико учила, којих у млађа 4 разреда нема, а то су неколико апарати из физике, неколико геометтријских тела од дрвета и велики шестар за геом. цртање. Пошто је број и квалитет ових учила незнатан, а прави такође неосетан изузетак у нашој целокупној настави, прелазимо преко тога ћутке. :
И сама иницијатива учитељска за произвођењем неких учила, која се почела рађати пре 1882, сада је узела други правац. Учитељи су се највише одали писању књига или уџбеника за употребу ђака у основ.