Učitelj

МЕТОДИЧКЕ ПРИМЕДБЕ 2898

је последњих година било ма каква напретка у основној школт, он је створен учитељским удружењем, самим учитељима.

Па није само то

Свуда на својим зборовима и скупштинама, учитељство је увиђајући млоге недостатке у данашњем образовању у основ. школи, дизало свој глас, да се то поправи. И оно је то само, по својој иницијативи непрестано радило колико је и како је могло. И данас дањи огромна већина и стручних и нестручних учитеља, увиђају, и без устезања признају своје недостатке у раду, радо примају сваку умеспу примедбу и оберучке дочекују и усвајају свако упуство и обавоштај за бољи и савршенији рад. Већ на неколико својих скупштина, наше учитељство, отворено, пред целим светом, захтева: да се нађе некога начина и срества, како би се учитељ не само контролисао; како и колико ради, него и стручњачки упућивао и усавршавао у своме послу, те да једном и престане овај застоју основној школи, хаквога ће ретко где бити.) Наговестили смо узроке, због којих су и ови захтеви остали баз икаква успеха.

И поред свега тога, ми сваке године захтевамо од учитеља, нешто више и боље.

Да су такви захтеви и неостварљиви и неоправдани под околностима, и приликама, у којима је данас учитељ, то ће лако разумети сваки, који ма и најповршније познаје задатак данашњега учитеља и услове, од којих његово усавшавање зависи,

А да се сви недостаци у образовању, које даје основна школа, могу потпуно излечити само стручним и сталним надзором, који не би вршио само полициску службу надзиравања и кажњавања, но који би обавештавао, упућивао и усавршавао учитеља — то су потврдили сви меродавни у Србији, па и цело учитељство већ неколико пута.

Али, с променом данашњега начина, надзиравања школа иде тако споро и тењезгаво, као да ће се том променом уздрмати

1) Ни мало не одговарају ошштем духу и образовању нашег целог учитељства они усамљени гласови, који су потекли од појединих учитеља: да треба оставити учитеља без икакве контроле и избрисати све разлике између бољег и горег. Савесни радници који не врше свој посао као под кулук, никад се нису бојали стручне и паметне контроле, и свакад ће вахтевати: да те контроле буде у свакој струци, те, место да раде на укидању контроле, где је има, они ће заложити свој глас за увођење онде, где је још нема. За то су они гласови остали код нашег учитељетва са свим нечувени.