Učitelj

МЕТОДИЧКЕ ПРИМЕДБЕ 368

Ево неколико примера, који ће нам насликати и методу ф успеж у предавању овога предмета, и то у млогим школама,

1) Познавање земљишта. — Шта је брдог — Брдо је равница, одговара ђак. Е, зар тако, вели учитељ. Ђак ћути, а учитељ га непрестано подсећа. После прилично дуге паузе, ђак климну мало главом, намршти се и мало развуче уста, као да нешто велико гута, па отпоче: „брдо је узвишена земља на површини земље...“ и сав се задува као да је уз брдо трчао, док ту гомилу неразумљивих му речи изговори. Има ли овде близу како брдо упитах ђака. Нема, одговара ми он. А школа опкољена брдима. Он, веселник, мисли да је сасвим нешто друго оно брдо, које је он упознао код куће и сваки дан виђа, а сасвим нешто друго ово брдо, о коме је он у школи говорио и гомилу речи научио !!

Један пример из друге школе.

— Колико имамо страна света 7 |

_ Страна света имамо 4: нетог, запад, север и југ (показујући истовремено на школске дуварове руком), тако и на остала сва питања ђаци одговарају брзо и без икаке погрешке, као из књиге да читају. Али по одговорима, како на ово, тако и на остала питања, види се, да је све знање у речима. Стране света су овим ученицима дуварови њихове учионице. Да бих се о томе боље уверио, упитах неколицину ђака одакле су и на којој је страни света њихово село од школе. Ни један једити не умеде одговорити. Рекох неколицини који су из истог села, у коме је школа, да пруже руку својој кући, па их упитах: која је то страна светаг Ни један једити не зна. Пружих руку на једно оближње брдо и запитах како се оно зове. Они одговорише. А на којој је страни света од школе то брдо 2 Ни један не зна. А сви знају да изговоре које се зове петок, запад итд. без једне једите погрешке, — и још показујући на дуварове учионице.

Ови су ђаци, дакле, учили и научили, да је Меток онај дувар њихове учионице, који је с источне стране, а запад онај, који је са западне стране итд. И то и све остало учено је за клупом без икакога посматрања и оријентирања у простору. Чак дотични наставник није хтео или није умео да се користи оним посматрањима, која су његови ђаци и нехотице чинили, идући. од куће у школу и из школе кући, нити оним знањем, које су деца од својих старијих код куће добила.

18%