Učitelj

(628 МЕТОДИЧКЕ ПРИМЕДБЕ

ће туда бар један човек из других крајева. Често, у млогим местима, особито у варошима, наћи ћете људи из свију крајева Орбије. Тако треба призвати у школу, да ђацима испричају штогод лако разумљиво или један познат им чланчић из Читанке својим говором, онако како се у њиховоме крају говори. Нека и неку песму испевају. А већ сваки учитељ у "српској школи, треба да познаје свој, српски, народ и у Краљевини. Ако је он то учио и научио, он мора знати и по неку песму из сваког краја Србије оним гласом и изговором, како се она пева у дотичном пределу. По једну таку песму учитељ треба да научи и своје ђаке да певају. Тиме ће веома млого „добити наставе у овоме предмету и у занимљивости и у разумљивости. Иет) тако упознаће ученици и одело у појединим крајевима: скренуће им се цажња на човека, у таком оделу, који у месту живи или прође кроз то место. Поред тога сваки ученик треба да научи по један чланак из Читанке или по једну причицу — најбоље из онога краја о коме се предаје — дијалектом којим се говори у појединим деловима Србије. Уз то ће доћи учење речи, назива за обичне, познате ствари, које су друкче у појединим крајевима.

Из сваког краја Србије, требало би свака школа да има "збирке бар од карактерних предмета за сваку покрајину, и то и од природних и вештачких производа, који ће се показивати ученицима, кад се о томе пределу предаје. Кака је вајда, причати ученицима, да на тој и тој планини има борова, јела итд. кад они не знају шта је то. Како је корист причати о занимању у појединим крајевима Ужичког округа, о лугу, катрану, кад млога варошка деца то нису никад видела. Од таког предавања нема нико никаке користи, а ученици имају велике штете, јер троше своју снагу на бубање неразумљивих речи, и ствара им се одвратност и према учењу и према школи и према учитељу. Свака школа треба да има збирку таких предмета или делова од њих: гранчицу, парче коре, стабла, шишарку итд. Ако се ученику не покажу бар неки делови од бора и јеле, "онда они ништа више о томе неће знати ни научити, кад им учитељ каже на тој планини расте бор и јела, но што би знали и научили кад би им учитељ казао „На тој планини расте нешто и нешто“. А таким се радом и сувопарност учења самога "земљишта само појачава.

Исто тако треба испричати ученицима о обичајима, у којима -се одступа од обичаја онога краја, у коме су-ђаци, о храни, становима и празноверицама; о телесном саставу, снажности,

а а