Učitelj

МЕТОДИЧКЕ ПРИМЕДБЕ 641

па ће опет то исто казати. И онда ће пропитати ђаке да му опишу (а не дефинишу) који се поступци, радње, зову племените (Сад је лако казати: људи који тако раде зову се, јесу, племенити 'Тако ваља објашњавати и све остале оваке изразе: млого примера из ђачког и људског живота, па из њих извести

опште име, назив.

Где има каких старина, споменика итд. који стоје у вези с дотичном личношћу или догађајем, разуме се, да ће ве и то показати, кад се изложи животопис те личности.

Но још при учењу животописа ваља пазити, да се у уче ницима не ствара погрешно мишљење, као да све тековине народне стварају поједини људи, и као да је ово, што данас народ ма, плод рада и памети појединаца, а не целога народа. Још овде треба истицати, да. «договор кућу гради“ и да „више виде четири ока, но два“ И наука и истина и правичност најбоље ће бити задовољени, кад се свакоме своје да и призна. У народном животу и развитку, као целине, не суделује свака индивидуа подједнако, али нити окрећу нити крећу појединци цео тај живот и ризвитак. Још овде у ученицима треба да се почне стварати уверење, да само врлине издижу и одвајају човека од животиње, и да само онај може учинити добра себи и своме народу и стећи уважења и поштовања код других, који таких врлина, тог највећег добра на земљи, има. Тако ће _ ученици разумети да су људи, чије животописе они уче, зато велики и знатни што су имали тих врлина више и у већој мери, но остали, и да зато нису сви остали онако знатни и заслужни, као ови.

ТУ. разред.

(ве погрешке које се чине при упознавању Србије, чине "се п при упознавању Орпеких земаља. Набројати их овде, значило би само понављати. све оно, што је речено за предавање земљописа у 1. разр. Разлика је само у толико, што је у 17. р. још јаче раскинута она природна свеза између земљишта и живота на њему и у њему, између земљописа и осталих наставних предмета, те је земљописна настава у овом разреду још више сувопарна и без интереса. У огромној већини школа, ништа се друго не учи ниги научи о српским земљама сем земљишта (брда, река, равница) и вароши, па и то онако као што је напоменуто да се у млогим школама учи Краљевина "Србија. Карту ни овде ученици не умеју читати, нити се игде покуттава да они ово најпре науче. Те тако се и овде понављају, поред осталих, и оне две најкрупније погрешке у земљо-