Učitelj

= ФилоздоФ ПЕДАГОГ ЛОК 669

слова, онда та слова слаже у слогове, речи и реченице. Као прве помоћне књиге препорупује Лок „Езопове басне“ п „Рајненс фукс“, књиге «са сликама, јер дете не треба речима да купш идеје (преставе), него стварима или њиховим сликама.

„Лок препоручује прво читање, па онда писање, јер ће тим деца „лакше схватити и видљиве и чулне знаке. Писање почиње овако: готова црвена слова деца прном мастилом превлаче, за тим шшшу та слова, па после слогове, па речи и реченице. Са писањем стоји у вези и цртање разних ствари, које су деци познате.

Све практичне вештине нир. земљоделство, баштованстео, дрворештво ; гимнастичке вештине: јахање, пграње, пливање препоручивао је Лок са здравственог гледишта. Играње је одобравао само због тога, да ту вежба тедо бољем држању, а не да се окреће п скаче. За музику није Лок нпкако био, „јер, вели он, нама треба времена за важније пи корисније ствари“. Јесвиштво је осуђивао, јер и оно често одвраћа ч0века од корисних радова.

„Учење језика. Лок особито препоручује учење језика. Дрво треба учити матерњи језик, па кад се тај добро научи, онда треба учити и п друге жовије језиње, који су матерњем језику, најближи. За то што је енглеском језику најближи Француски, то препоручује учење тог језика. Метод учења страних језика је као пи код матерњег: читање и писање,

па за тим цревађање, које се честим понављањем учи, а не у једанпут и на памет. Поред «свег учења страних језика не треба, вели Лок, заборагвити "на 060] РК језик, којим се у свему најброе и“ најбоље сваћи «образује.

„днања треба прибављати на матерњем језику, Знања треба да су реална. Од реалних знања је најмилије Локу географија, коју ваља очпгледно (картама и глобусом) учити. Кад дете добро пређе обично рачунање, ваља прећи одмах на тежи део географије: на изналажење дужине и ширине, на астрономију у опште. Кад се сврши математичка географија, онда треба прећи на физикалну и политичну.

Са географијом и астрономијом спаја Лок природну Филозофију: „метафизику науку о духовима, физику, науку о телима. Прво треба учити физику да не би надчулност овладала чулношћу.

Овим споменутим наукама додаје Лок арптметику, а особито преторучује трговачки рачун и књигокодство. После свег овог треба учити повесницу као практичну науку. Стари век да се учи из класика, а повеснпца и политика отаџбине такође да се уче, јер те науке сваком бу„дућем држављанину требају.

Етику треба учити из бнблије пи Цицероновог дела „де оен“ (0 дужностима).

„Крај целокумног образовања младог човека је, вели Лок, обично тутовање, алп доба од 16—20 год. нису за то, јер је питомац сувише «стар за учење језика, а млад је да купи знања То би пајбоље блло да,