Učitelj
132 МЕТОДИЧКЕ ПРИМЕДБЕ
Песмом треба да св започињу и да се свршују часови ч пре и после подне. А сем тога, већ је речено, да песму треба употребити и за време самога часа, кад се опази, да су ученици троми, непажљиви или заморени. А то су све згодне прилике, да се научене песме понављају и утврђују. Још ће се песме понављати и при предавању и пропитивању других наставних пред мет, као што је напред казато, кад се говори о материји, које се дотиче или о којој се говори у песми. Уз то још и старији разреди олакшавају учење песама млађим разредима, јер често певају песме, које су учене у млађим разредима. Само нека се уредно предаје певање, па ће и сами ученици понављати научене песме идући кући. и од куће, у пољу, код куће, на својим играма и т.д.
Само 10 година кад би се у свима школама предавале све прописане песме како треба, већ би оне све постале својина, народа и народне омладине, па би после ученици и од својих старијих могли научити и без школе. Ништа се тако брзо и лако не распростире као песма. Зато ако хоћеш омладини или народу да да неку идеју, обуци је у песму па само пошљи у народ; она сама налази пута и прође кроз цео народ.
'Предавање црквених песама бива као и световних. Разлика је само што пре певања треба превести на српски главни смисао црквене песме. Али само главни смисао, а никако затезати да баш сваку реч ученици знаду српски казати. —
И световно и црквено певање треба да се учи упоредо и целе године у свима разредима. Обоје се мора сматрати као један од најважнијих настав предмета у основ. школи, Јер ни једна српека школа не сме губити из вида велику важност певања за национално и хумано образовање. Наш је Змај само једну освештану истину у стиху казао, кад је рекао:
„А што Србин јоште живи Поврх свију зала
Песма га је одржала Њојзи има да захвали“,
Ни мало не би било на одмет, кад би се ове речи _ написале на надвратнику сваке српске школе.
оу вреле.