Učitelj
108 МЕТОДИЧКЕ ПРИМЕДБЕ
иекључно само учитељи основ. школа. Ваљда је и то сигурно, да се ту мора безусловно захтевати све оно знање, које је потребно будућем учитељу, па и певање, и да се без такога знања нико не сме оквалификовати као способан и спреман за учитеља. Па ипак највиша просветна власт у нашој земљи, којој впада у задатак и старање о образовању и учитеља и деце у основној школи, нашла је за „сходно“, да пропише да ученици Учитељске Школе не морају имати чак ни способности да могу учити певање. А већ да не морају научити ни знати ни оне песме, које се предају у основ. школи, то се по себи разуме. Услед тога сваке године из наших Учитељских школа излази редовно поприличан број „спремљених“ учитеља, који чак немају ни гласа ни слуха за певање, п који ни једне једите песме не умеју певати, па ни оне, које треба сутра својим ђацима, као учитељи, да покажу. „И ако он то не зна, вели највиша просветна власт у нашој земљи, опет је он способан за учитеља и може све предавати у осн школи, што треба наш учитељ да предаје“. И по тој наредби наше највише просветне власти, и таки ђаци Учит. Школе добијају сведомбу да су у свему спремни за народне учитеље, и на основу тога и учитељеки положај. Међутим та иста највиша просветна власт у другој својој наредби наређује сасвим друкче. Програмом за основ. школе, по коме сваки учитељ мора радити, не само да се безусловно захтева да учитељи имају способности за певање, но се изриком напомињу и песме, које сваки учитељ мора знати и мора умети предавати својим ученицима!! Чудновато је кад чонен о један тренутак упадне у оваку недоследност и „мјешавину“, а млого чудније и неразумљивије мора то бити, кад се тодинама тако ради. .
Нема сумње, да је то не само један велики недостатак у образовању учитеља, но права аномалија, кад ђак Учитељске Школе може добити квалитикацију да је спреман за учитеља, и ако нема ни способности, да учи певање а јадно ти да зна оне песме, које су прописане за учење у основ. школи. Не може бити сумње ни о томе, да ту аномалију треба што пре уклањати. А то се лако може учинити. И тај и млоги други недостаци у данашњем уређењу Унитељске Школе који чине те је ова установа зачамала и не одговара потпуно своме задатку, могли ву се отклонити и једним потезом пера; без икаких материјалних жртава, за које се дремеж, незнање и немар увек заклања, Могло је и требало то одавно да буде, али нешто немар, а нешто, богме, и незнање, учинили су, те данас наша Учитељска школа млого горе стоји, него што је некад била. Није место да овде набрајам све велике недостатке у данашњем
Уа сасе.