Učitelj

НАСТАВА У ИСТОРИЈИ 805

А ШИ 8 8 0 Лици заслужних личности из давнине, могли би се узети прослављени раденили из новога и најновијега доба, па и сами живи савременици, н. пр. Доситије Обрадовић, Вук Караџић, Ђура Даничић, Ј. Панчић, Никола Тесла, и т. д. Ако је п у том времену пзбор скучен, онда се без зазора могу узети проналазачи из историје туђих народа. Не треба се ни мало бојатп, да ће тиме што изгубити постављена. цељ.

Свакојако, треба се старати, да се наставом у Историји поваже деци, 44 су пожртвовање ч рад највеће врлине, а себичност највећи, порок у животу народа. То показује историјско развиће, и с тоа то правило треба да овлада у настави, из Историје, ц да, се омладини усели у крв 44 -

Дакде, крајња и највиша цељ наставе у Историји у томе је, да омладину убеди:

1. Да је свакоме народу осигуран опстанак и благостање, док сви његови чланови, од владаоца па до слуге, рад цене, док св узајамно поштују,

док се пристојно опфоде једни према аругима, и док верно ч с пожртвовањем служе општем добру;

Уја Али, да свака држава немимовно пропада, %аб се угнезди леност, %48 св презире рад, зде је дрожава у служби елојистичкит тедсња, поједини лица, појединиг сталежа или партија које своје сазрађане штете и огорчавају.

Ако се у избору грађе и у писању Историје будемо у првом реду руководили овим гледиштима, тада ћеп грађа у Историји имати потпуно васпитнога утецаја на децу, а тиме ће се уједно будити и неговати и патриотизам.

Па шта је то управ патриотизам 7 Патрпотизам је љубав, која 40века веже за отапбину, п наводи га, да, у случају нужде, жртвује за отаџбину све што има, па најзад и самог себе. Изношењем примера патриотеког пожртвовања побуђују се млади духови, да им следују и подражавају, а њихова срца храбре се за падметањем у пожртвовању. Разуме се по себи, да овде не може бити одмах плода; семе патриотизма посејано у младости, доноси плода тек у зрелим годинама.

Ваљало би, да су примери патриотског пожртвовања, марљиво при-. брани и брижљиво описани у уџбеницима за Историју п у читанкама, те: да су н наставнику и ђаву увек при руци. У читанци за ТУ. разред има: неколико чланака, у којима се описују примери пожртвовања у рату; само је један пример мирнога рада. Са уџбеницима за Историју и за Нижу и за вишу основну школу стоји са свим лоше. Кад их прелистамо, и садржину им боље проучимо, видеће се, да су готово искључиво исто"рије ратова. У том погледу не стоји ни мало боље ни са, уџбеницима, за, средње школе Читајте о Стевану Немањи, Милутину, Душану, цару Лазару, и т. Д., ви ћете у свима уџбеницима видети, да су ти људи само. летели из рата у рат, да се чини, е се никад нису ни одмарали. Време мирнога живота или се никако п не спомиње, пли се каже у неко-

»

чико мршавих реченица. Из таквога излагања грађе за Историју потиче.

УЧИТЕЉ | 54