Učitelj

158 ПЕДАГОШКИ ПРЕГЛЕД

име, и које, по свршетку основне школе, не би знало напамет најлепше стихове његове. Ко би смео рећи да Молијер и Корнељ уживају такву популарност у Француским основним школама ! Учитељ, у чију школу дођосмо, одличан је наставник. Његова објашњавања су интересантна и за ме као и за ученике. Нема код њега живости и ватре као што смо навикли да видимо код ваљаних учитеља у Француској, али има у његовом говору енергије која налаже пажњу. Ученици мирно слушају. Не опажа се код њих никакав знак живог интересовања, не види се жудња да они говоре, али кад се упитају, они у опште одговарају с прециозношћу која пто показује да су слушали и разумели речи свога учитеља.

Управитељ позва неколицину ученика да читају. Читали су лагано, гласом јасним и сигурним. Девојчице читају много боље него мушкарци. Оне изговарају речи тако правилно и тако јасно, да вам енглески језик, кад њих слушате, изгледа врло леп језик. У осталом оне и читају с осећањем. Милина је слушати их. Честитао сам учитељу за такво читање њихово. „Ах! имао сам ја, вели, муке док сам постигао овакав успех у читању. Истрајао сам, па се и успело. Ја сматрам час читања као најважнији од свих часова и обраћам на то сву пажњу своју, јер врло често се по начину говорења суди о васпитању извеснога лица.

Свршио сам своју посету. Захвалих управитељу и спремих се да пођим. „Не, останите, вели, да чујете и једну песму.“ Одведе ме опет у велику салу. Ту беше око 50 ученика Певали су у три гласа. Певали су боље него што сам очекивао, јор мишљах да енглески гласови нису ни мало музикални. Слушао сам их најсавесније до краја.

— Е, како вам се чини, питаше ме, по свршетку песме, управитељ, коме се с лица могло читати задовољство. 5

Мислим да су ваши ученици прави виртуози, одговорих му.

— Не то, али морате признати да ако ви нас тучете у настави цртања, ми опет гучемо вас у певању.

Враћајући сс из школе, размишљао сам о ономе што видех и што сам чуо, па налазим да ова школа ни у чему не изостаје иза, најбољих школа које сам видео у Француској, ма да се по принципима свог уређења толико разликује од Француских школа.

(С француског). Стање руских учитеља.

У „Московском комитету писмености“, а у седници држаној 27 априла ове год. г. П. М. Шестаков прочитао је свој реферат