Učitelj
УЧИТЕЉ КАО ГРАЂАНИН
45
Збор београдских учитеља и учитељица 6. Новембра ове године решио је: каква предавања да се држе и која питања да се расправљају на овогодишњим састанцима, управо одредио је програм свог рада за ову годину. У тај је програм поред осталог ушло и то, да се на једном састанку расправља питање о положају учитеља као грађанина. Више сам пута размишљао о овом доста важном и деликатном питању, и сада, кад видех да један збор учитељски хоће да поведе реч о том питању, седох и ја да о тој ствари напишем ово неколико речи. Тако је ето постао овај чланак. А сад да пређемо на ствар.
Учитељ је по занимању свом културни радник. Задатак му је да ради на томе, да се народ просвети и образује. И кад то у неколико врши свакидањим пословањем својим, учећи децу у школи, онда ништа природније није, но даиу јавном животу, као грађанин ради у истом правцу. А зар има племенитијег посла но радити на томе, да народ, или тачније маса народа, постане што образованија #
Није нужно говорити о важности просвете. Довољно је да напоменемо два акта. Прво, човек у толико лакше подмирује своје потребе, у колико боље познаје природу. Данас човек средњег стања боље живи, но некада што су владаоци живели. И с тога маса народна, да би што боље удесила свој живот, треба да се што већма просвети и упозна с науком, у којој је прибрано искуство од векова. На другом месту — данас свуда све више преовлађује де-