Učitelj

ПЕДАГОШКИ ПРЕГЛЕД | 30!

ност кмет лоставља суду, који казни родитеља од 5—40 дип. Приход од ових казни трошиће се на школске библиотеке.

13. Вечерње и недељне школе отварају се према месним приликама., Програме за њих израђују окружне учитељ. скупштине према потребама ког места. Трогодишњи рад у којој од вечерњих или недељних школа, рачуна се дотичном учитељу у једну годину редовне службе. -

14. Дечја забавишта отварају се у оним општинама, где је то могуће. У

Положај учитеља писац слика овим речима: „Ни један паметан човек неће одрећи, да је у школском закону најважнији онај део његов, којим се уређује морални и материјални положај учитељев у лруштву. Учитељ је школа — ту истипу треба нашп законодавци да имају увек на уму. Уредпте школе по најбољој системи, а поставите рђаве учитеље, школа ће вам личити на умрљано огледало, најлешпим рамом уоквирено. Осим дужности, које учитељу као педагогу налаже сама његова професија, учитељ је позван да ради и ван школе у друштву. То значи, ла учитељ у моралном и материјалном погледу треба да стоји изнад околине, иначе је бесмислица тражити његов утицај. Постављен на таку моралну висину, учитељ треба да је и материјално осигуран, јер посведпевне оскудице у животним потребама убиће у њему сваки полет. Опо друштво које се не брине за своје учитеље, казни само себе, јер је учитељ једани« радник, који својим радом полаже основ моралном и умном развитку друштва. Учините најстрожији избор у учитељским снагама, дајте учитељу нужну слободу кретања у његовом просветном раду и осигурајте му

скромни материјални положај — и онда, ето вам добрих школа, које ће у истини бити расаднице просвете у народу. А како стоје данас наши општински учитељи; — На очиглед друштву — горе и од пудара, а у материјалном погледу ништа боље од обичпих стражара. Ко је крив томе% — Многи криве за то саме учитеље, али то није оправдано. Кривпца је у самом положају учитељског питања.“

Да би се једном уредио положај бугарских учитеља, истиче се захтев, да се садашњи учитељи поделе у две групе. У прву групу дошли би они, који су свршили коју средњу или учитељску школу, · а другу групу опи, који су мање учили. Сви учитељи из прве групе, да се подвргну полагању државног испита, а из друге групе, имали би права да полажу овај испит само они, који су свршили најмање 4 разр. гимпазије и били учитељи пајмањо 5 година. Ови остали с мањом спремом долазе у привремене учитеље, који се опет према годинама службе деле у 3 класе.