Učitelj

ПЕДАГОШКИ ПРЕГЛЕД 355

човека, као грађанина једне државе и члана једне нације. Док сеу предавању појединих наука пази нарочито на њихову практичну примену у животу; у предавању језика и књижевности, а нарочито у

· : - У 1 предавању историје не гледа се још, колико је потребно, у којој земљи и у које доба живимо, какво нам је морално и политичко стање, какве су нам политичке потребе, условљене демократским карактером наше владавине, на послетку, каквим се страховитим евентуалностима и спољним опасностима можемо изложити. „Професори национални, нарочито наставници учитељских и основних школа, а у првом реду професори књижевности не би смели данас, ако су доиста дорасли своме узвишеном позиву, губити из вида: политичко стање своје земље, стање економно, друштвено, морално, војничко, а тако ни све оне нове тежње и императивне погодбе, што истичу из прилика. у којима се налазимо. Позвани имају права очекивати, да они предају своје предмете не само из љубави према своме послу и према науци (и то има своју вредност), него из љубави према Француској, која је, истина, још моћна и богата и људима и материјалним средствима, али лишена недавно двеју својих области, и којој прети опасност да буде у скором времену још и горе осакаћена; према Француској која је богата умом, здравим смислом, поштењем, радљивошћу и економијом, али дубоко уздрмана противним доктринама, којима се врло живо интересују духови. Према таквом положају дужност нам је свима, да сваки у свом кругу припремамо нова покољења. Наше дакле школе могу одговорити заветним жељама својих оснивача нарочито питањима којима би смер био објаснити садашњи наш положај. Навикнути тако наше ученике на размиш-= љање, потстицати их да говоре, пошто су промислили, и оставити им времена да ураде и једно и друго; водити их од општих израза који су тачни, али за њих без реалне садржине, до разноврсних чињеница психолошких, моралних, политичких и т. д. које ови апстрактни појмови у мало речи регулишу; изнети им живо пред очи реалне чињенице, из којих је сложен сувремени живот — зар би могли поставити себи од ове племенитију употребу, својега знања и своје вештине професори наших учитељских школа 7

(СВРШИЋЕ СЕ)

О О ни