Učitelj

КЊИЖЕВНИ ПРЕГЛЕД 397

обиму, н пр. само припитомљене животиње, биље што се вештачки израђује, минерале што су у свакидањој употреби, а друге године у ширем обиму. Једино би било потребно, да се лети више посматра и проучава биље, а зими — животиње, На тај начин т. ј- проучавајући природне предмете У међусобној узајмици, која у ствари и постоји, настава има васпитног утицаја, јер у детињем уму ствара појам о јединству природе.

Новији метод утиче васпитно на ученика и тиме, што га упућује да посведневно посматра живот и борбу за опстанак и да то упоређује са борбом у људском животу. Код ученика, услед тога, на послетку овлада уверење како је живот борба, што му служи за утеху и чини да не постане песимиста и самоубица.

Новији метод разликује се од старијег још и тиме, што живе створове расматра у разним ступњима њихова развитка, те се тако и код ученика ствара појам о измењивости природе, о преображајима којима је подложна. А разликује се новији метод још и тиме, што поред описивања спољашњих особина, што је по старијем методу била поглавита садржина природне историје, обраћа још велику пажњу и на унутрашње радње органских тела, које кад се проуче у животињском царству непосредно наводе на мисао, да су животиње и човек истог порекла. Овакво појимање васпитно утиче на ученика = он сокромније мисли о човеку и блажије поступа, према животињи,

Једном речју, старији метед при учењу јестаственице давао је само системисано знање, које се добијало класификовањем и описивањем предмета што чине природу. Новијим савршеним методом хоће се, да настава не само даје знање, већ да што више и васпитно утиче на ученике.

После тога, писац даље говори о предавању јестаственице у нашим средњим школама.

Руска школа. Педагошки журнал за школу и породицу. Излази у Петрограду месечно један пут под редакцијом Ј. Г. Гуревича. Година 5, свеска за Новембар 1894. —

Садржина: Званични распоређаји — У заводу за поправку деце. — Морал Криловљевих басана — 0 телесном васпитању у школи К питању о уметничком васпитању — Развитак и сувремено стање средњег образовања у Америци — Стручно образовање у Швајцарској — Пољопривредпо образовање у Француској — О мерама за распростирање пољопривредних знању у народу — Општа почетна настава — Помоћна срества народне школе у Вилепском школском РАругу — Народно образовање у Самарској губернији — Критика и

УЧИТЕЉ 24 "